NAKIŞ ÖĞRETMENİ
TANIM
Çalıştığı eğitim kurum ya da kuruluşunda; öğrencilere ya da yetişkinlere, nakış ile ilgili eğitim veren kişidir.
A- GÖREVLER
Nakış ile ilgili hangi bilgi, beceri, tutum ve davranışların, hangi yaş düzeylerindeki öğrenci gruplarına hangi yöntemlerle kazandırılacağı, MEB tarafından onaylanan öğretim programları ve ilgili mevzuatta belirtilmiştir.
Nakış öğretmeni, bu program çerçevesinde,
- Eğitiminden sorumlu olduğu grubun düzeyine uygun bir çalışma planı yapar,
- Sorumlu olduğu atölye, laboratuar, işlik vb. yerleri sürekli olarak eğitime hazır durumda bulundurur. (Gerektiğinde kullanılan alet ve makinelerin bakımlarını ve basit onarımlarını yapar.)
- Kendisine ayrılan ders saatlerinde planını uygulayarak öğrencilere alanı ile ilgili bilgi ve beceri kazandırır,
- Öğrencilerin başarılarını değerlendirir, başarıyı artırıcı önlemler alır,
- Eğitici kol çalışmalarında görev alarak öğrencilerin yeteneklerini geliştirici etkinlikler düzenler,
- Öğrencilerin gelişimlerini izler, sorunlarının çözümüne yardımcı olur,
- İşletmelerde uygulama yapan öğrencilerin çalışmalarını izler, ilgililere rehberlik eder,
- Çevresindeki sanayi kuruluşları ile işletmelerdeki gelişmeleri izler, bunların öğretim programlarına yansıtılması için ilgililere önerilerde bulunur,
- Nöbetçi olduğu günlerde, okulun düzen ve disiplinini sağlamak üzere görev yapar,
- Sınıf öğretmeni olarak, öğrencilerin alan ve ders seçmelerine yardımcı olur, yönetimle ilişkilerini sağlamaya çalışır.
KULLANILAN ARAÇ, GEREÇ VE EKİPMAN
- Alanı ile ilgili meslek dersleri eğitim-öğretim programı, yıllık ve günlük çalışma planları, not defteri, ders defteri ve yoklama fişi, öğrenci iş takip formu,
- Ders kitapları, yardımcı kitaplar, iş ve işlem yaprakları, bilgi yaprakları, meslek alanı ile ilgili çeşitli teknik yayınlar,
- Eğitim araçları (Projeksiyon, tepegöz, video, TV, videobantları, saydam, bilgisayar, bilgisayar yazılımları, CD vb.)
- Dikiş makinesi, nakış makinesi, ışıklı masa,
- Makine nakışları ve el nakışları ile ilgili araç ve gereçler kullanılır.
ANKARA A 1.1 2014/II
NAKIŞ ÖĞRETMENİ
B- MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ GENEL ÖZELLİKLER
Nakış öğretmeninin hem alanıyla ilgili hem de öğretmenlik mesleği ile ilgili niteliklere sahip olması gerekir.
Nakış öğretmeni olmak isteyenlerin;
- Yaratıcı ve estetik değerlendirme gücüne sahip,
- Renkleri ayırdedebilen,
- Şekiller arasındaki benzerlikleri ve farklılıkları algılayabilen
- Düşüncelerini ve bilgisini başkalarına açık bir biçimde aktarabilen,
- İyi bir öğrenme ortamı sağlayabilen,
- Dikkatli, sabırlı, işine özen gösteren,
- İnsanlarla iyi iletişim kurabilen, hoşgörülü,
- Mesleğin sorunları ile ilgilenen ve çözüm yolları bulmaya çalışan,
- Öğrencilerin duygu ve düşüncelerini anlayabilen,
- Kendini geliştirmeye istekli,
- Yaratıcı
kimseler olmaları gerekir.
C- ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Nakış öğretmeni, sınıfta ve atölyede görev yapar, görevini genellikle ayakta yürütür. Çalışma ortamı temiz, aydınlık, makine nakışları dersinde oldukça gürültülüdür.
ANKARA B-C 1.1 2014/II
NAKIŞ ÖĞRETMENİ
D- MESLEK EĞİTİMİ MESLEK EĞİTİMİNİN
VERİLDİĞİ YERLER
Mesleğin eğitimi ''Nakış Öğretmenliği'' bölümünde verilmekte iken, bu bölüme artık öğrenci alınmamaktadır. Bu nedenle D- Meslek Eğitimi bölümünde bulunan bilgiler bu bölümde eğitiminin verildiği zamandaki araştırılan bilgileri kapsamaktadır.
MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI
Mesleğin eğitimine girebilmek için,
- Lise veya dengi okul mezunu olmak,
- ÖSYS (Öğrenci, Seçme ve Yerleştirme Sistemi) Kılavuzunda belirtilen şartları taşımak.
Meslek Yüksekokulları ile Açıköğretim Önlisans Programlarının; Dikey Geçiş Sınavı (DGS) Kılavuzunda belirtilen bölümlerinden mezun olanlar, ÖSYM tarafından açılan Dikey Geçiş Sınavı’nda başarılı oldukları takdirde “Nakış öğretmenliği” lisans programına dikey geçiş yapabilirler.
EĞİTİMİN SÜRESİ VE İÇERİĞİ
Mesleğin eğitim süresi 4 yıldır.
Eğitim süresince öğrenciler;
- El nakışları, makine nakışları, temel sanat eğitimi, mesleki resim ve makine bilgisi dersleri ile ilgili teorik ve uygulamalı meslek dersleri alırlar.
Ayrıca;
- İşe uygun araç-gerecin seçimi, kullanımı, bu araçların bakımı, basit onarımı ve korunması,
- El ve makine nakış çeşitlerini uygularken kaynakları araştırma, tanıma ve uygun olanını seçme,
- El ve makine nakışları ile ilgili teknikleri uygulama,
- Geleneksel nakışlarımızı koruma, yaşatma, aslına bağlı olarak geliştirme,
- El ve makine nakışları üretim alanında, yeni uygulamalarla araştırmalar yapma,
- İş güvenliği kurallarına uyma konularında bilgi ve beceri kazanırlar.
- Fakülte son sınıfta öğrenciler bir yarıyıl "Öğretmenlik Uygulaması" yaparlar.
EĞİTİM SONUNDA ALINAN
BELGE-DİPLOMA
Meslek eğitimini başarı ile tamamlayanlara “Nakış Öğretmenliği” Lisans Diploması" verilir.
ANKARA D 1.1 2014/II
NAKIŞ ÖĞRETMENİ
E- ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Nakış öğretmenlerinin; büyük çoğunluğu Milli Eğitim Bakanlığına bağlı kız meslek liselerinde ve yaygın eğitim kurumlarında (halk eğitim merkezleri, kız teknik öğretim olgunlaşma enstitüleri, pratik kız sanat okulları vb.) Nakış alanının teorik ve uygulamalı meslek derslerine girerler.
Özel işyerinde çalışabilirler.
Olanakları elverenler, kendi işyerlerini açabilirler.
F-EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
EĞİTİM SÜRESİNCE
- Meslek eğitimi sırasında Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumu Genel Müdürlüğü'nün verdiği öğrenim kredisi, katkı (harç) kredisi ve yurt hizmetlerinden yararlanabilirler.
- Öğrenciler çeşitli kurum ve kuruluşlarca sağlanan burslardan da istifade edebilirler.
EĞİTİM SONRASI
- Eğitim sonunda öğretmenliğe hak kazanan ve yeni göreve başlayan öğretmenler 657 Sayılı Devlet Memurları Kanunu'na göre 9. derecenin 1. kademesinden aylıkla göreve başlayarak maaş, yan ödeme, ek ders ücreti alırlar. Ayrıca görev yaptıkları okul bünyesinde döner sermaye işletmesi bulunduğu takdirde döner sermaye ücretinden belli oranda pay alırlar.
- Ayrıca her yıl tüm öğretmenlere okullar açılmadan önce eğitim-öğretim tazminatı adı altında bir ödeme yapılmaktadır.
ANKARA E-F 1.1 2014/II
NAKIŞ ÖĞRETMENİ
G- MESLEKTE İLERLEME
MESLEKİ EĞİTİMDE İLERLEME
Lisans eğitiminden sonra yüksek lisans ve doktora yaparak akademik kariyer yapabilir, ayrıca üniversitelerde araştırma görevlisi, doçent ve profesör unvanını alabilirler.
İŞ HAYATINDA İLERLEME
Çalıştıkları eğitim kurumunda ve işletmelerde yönetim kademelerinde görev alabilirler.
Meslek elemanları Milli Eğitim Bakanlığınca yapılan müfettişlik sınavlarında başarılı oldukları takdirde alanlarında müfettişlik yapabilirler.
Ayrıca yapılan sınavda başarılı olmaları durumunda başöğretmen ve uzman öğretmen olabilirler.
BENZER MESLEKLER
- El sanatları öğretmeni.
ANKARA E-F 1.1 2014/II
NAKIŞ ÖĞRETMENİ
________________________________________________________
H- EK BİLGİLER
GÖREV
- İş organizasyonu yapar,
- Çevre koruma önlemleri alır,
- İş sağlığı ve güvenliğine ilişkin faaliyetleri uygular,
- Kalite Yönetim Sistemi kurallarına uygun çalışır,
- Mesleki gelişim faaliyetlerinde bulunur.
I- KAYNAKÇA
- 9 sayılı T.C. MEB Talim ve Terbiye Kurulu Kararı Şubat/2014
- Meslek elemanları,
- ÖSYM Üniversiteler Yükseköğretim Programları ve Meslekler Rehberi-2000,
- Meslek Danışma Komisyonu (MEDAK) üyesi kuruluşlar
İ- AYRINTILI BİLGİ İÇİN
- İlgili eğitim kurumları,
- Türkiye İş Kurumu web sayfası www.iskur.gov.tr
- Ulusal Meslek Bilgi Sistemi http://mbs.meb.gov.tr/
- T.C. Ölçme Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığı” http://osym.gov.tr/
- Bünyesinde “Meslek Bilgi Merkezi” bulunan Çalışma ve İş Kurumu İl Müdürlükleri/Hizmet Merkezleri
Bu dosya; meslek seçme aşamasında olan gençleri bilgilendirme amaçlı olup, meslek mensupları, işyerleri, mesleğin eğitim yerleri ve meslek odalarından bilgi alınarak oluşturulmuştur.
ANKARA H-I-İ 1. 2014/ II
Yorum Gönder
Yorum Yapmayı Unutmayınız.