Web Programcısı Ne İş Yapar? Nasıl Olunur?


WEB PROGRAMCISI

TANIMI

Bilgisayar sisteminin donanım ve yazılım olarak kurulumuyla birlikte, web sitesi tasarımını yapan ve programlama dilleri yardımıyla etkileşimli web uygulamaları hazırlayan kişidir.

A – GÖREVLER

Web programcısı;
- İhtiyaçları değerlendirir ve istenilen projeyi analiz eder,
- İhtiyaçlar doğrultusunda araştırma yapar,
- Analiz edilen projeyi küçük bölümlere ayrıştırır,
- Web sitesinin görsel (arayüz) tasarımını yapar,
- Web sitesinin temel veri tabanı ihtiyaçlarını karşılayacak kod yazar
- Web sayfası için verileri düzenler.
- Web sayfası için resimler hazırlar ve düzenler.
- Web sayfası için animasyonlar hazırlar ve düzenler.
- Web sitesinin temel veri tabanı ihtiyaçlarını karşılayacak kod yazar,
- Arayüz ile veri tabanı uyumluluğunu denetler,
- Tasarlanan sitenin yerel yayınını yaparak test eder,
- Web sitesini yayınlar ve yönetir,

KULLANILAN, ARAÇ, GEREÇ VE EKİPMAN

- Bilgisayar programları (Dreamweaver, SharePoint Designer, Visual Studio, Fireworks, Photoshop, Flash vb.)
- Sunucu programı kurulumu (IIS, Apache vb.),
- Web teknolojileri (HTML, CSS, Script Dilleri),
- Veri tabanı sunucu programları.(Microsoft SQL Server, Sybase, MySQL, Oracle vb.)
- Veri tabanı sistemleri (Microsoft Access vb.),
- CD ve DVD gibi manyetik kayıt ortamları.
ANKARA A 1.1 2015/I
WEB PROGRAMCISI

B – MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ GENEL ÖZELLİKLER

Web Programcısı olmak isteyenlerin;
- Yaratıcı, tasarım ve görsel yeterliliğe sahip,
- Yabancı dil ilgisi olan,
- Ekip içinde çalışabilen,
- Sistemli düşünebilen,
- Kayıt tutma yeteneğine sahip,
- Matematikle ilgili konularda başarılı,
- Kendini yenileyebilen,
- Araştırmacı,
- Sabırlı ve dikkatli,
- Renk algısı gelişmiş
- kimseler olması gerekir.

C – ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI

Web programcısı genellikle büro ortamında çalışır, ancak bilgi toplamak amacıyla dış ortamlarda da bulunur. Çalışırken diğer meslektaşlarıyla ve iş sahipleriyle etkileşim halindedir. İş oturarak yürütülür, ortam genellikle sessizdir.
Uzun süre oturmaya bağlı bel ve boyun rahatsızlıkları ile bilgisayarda çalışmaya bağlı görme bozukluğu söz konusu olabilir.
ANKARA B-C 1.1 2015/I
WEB PROGRAMCISI

D-MESLEK EĞİTİMİ MESLEK EĞİTİMİNİN
VERİLDİĞİ YERLER

Mesleğin eğitimi;
Mesleğin eğitimi, mesleki ve teknik ortaöğretim okul/kurumlarının Bilişim Teknolojileri alanı Web Programcılığı dalında verilmektedir.
Yeterli sayıda müracaat olması durumunda mesleki eğitim merkezlerinde de Bilişim Teknolojileri alanı Web Programcılığı dalında mesleğin eğitimi verilmektedir
Bunların dışında üniversitelerin veya özel kuruluşların açtığı kurslarda da bu mesleğin eğitimi verilmektedir.

MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI

- Ortaokulu tamamlamış olmak,
- Milli Eğitim Bakanlığınca okul türlerine ve alan/dala göre belirlenen giriş koşullarını taşımak.

EĞİTİMİN SÜRESİ VE İÇERİĞİ

- Mesleğin eğitim süresi 4 yıldır.
- Ortak genel kültür dersleri 9. sınıfta verilmekte olup yıl sonunda öğrenci alanını belirler.
- Alanda yer alan tüm dallara yönelik ortak yeterlikleri kazandıran dersler ağırlıklı olarak 10. sınıfta verilmektedir.
- 10. sınıfın sonunda, bölgesel ve sektörel ihtiyaçlar, okulun donanımı, öğretmen ve fizikî kapasitesi ile öğrencilerin ilgi ve istekleri de dikkate alınarak dal seçimi yapılmaktadır.
- Dala ait yeterlikleri içeren dersler 11. ve 12. sınıfta verilmektedir.
Mesleki eğitim, okulda teorik/uygulamalı, işletme ve atölye ortamlarında ise uygulamalı olarak verilmektedir.
.

EĞİTİM SONUNDA ALINAN
BELGE-DİPLOMA

- Meslek eğitimini bitirenler meslek lisesi diploması verilmektedir.
- Ayrıca; 3308 sayılı kanunda belirtilen hükümler doğrultusunda, ustalık belgesinin yetki ve sorumluluklarını taşıyan mesleklerinde bağımsız işyeri açma belgesi de verilmektedir.
ANKARA D 1.1. 2015/I
WEB PROGRAMCISI
_________________________________________________________________________________

E – ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI

Web programcısı kamu kuruluşları ile özel sektöre ait iş yerlerinde çalışabilirler. Bilgisayarın her alanda yaygınlaşması, bu meslekteki elemanların iş bulmalarını kolaylaştırmakta ve aranan eleman olma özelliklerini daha uzun bir süre koruyacaklarını göstermektedir. Ayrıca kendi işyerlerini de açabilirler.

F – EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
EĞİTİM SÜRESİNCE

- 3308 sayılı “Mesleki Eğitim Kanunu” gereğince, asgari ücretin net tutarının yirmi ve üzerinde personel çalıştıran işyerlerinde yüzde 30’undan, yirmiden az personel çalıştıran işyerlerinde yüzde 15’inden aşağı olmamak üzere ücret verilir.
- Eğitim gören öğrencilerin iş kazası ve meslek hastalıkları ile ilgili sigorta primleri devletçe karşılanır.
- Öğrenciler, mesleki eğitim yaptıkları işletmelerin sosyal imkânlarından faydalanır.

EĞİTİM SONRASI

Eğitim sonrası işe yeni başlayanlar asgari ücret tutarında, tecrübeli elemanlar ise asgari ücretin en az 2-3 katı gelir elde edebilmektedirler.
ANKARA E-F 1.1 2015/I
WEB PROGRAMCISI
_________________________________________________________________________________

G – MESLEKTE İLERLEME
MESLEKİ EĞİTİMDE İLERLEME

- Meslek liselerinin Bilişim Teknolojileri alanı Web Programcılığı dalından mezun olanlar istedikleri takdirde ÖSYM Kılavuzlarında belirtilen ön lisans programlarına sınavsız geçiş için başvurabilirler.
- Ayrıca mezunlar, yükseköğretime giriş sınavlarında başarılı oldukları takdirde, ÖSYM Kılavuzlarında belirtilen programlara yerleştirilebilirler.
- Mesleki eğitim merkezlerinde kalfalık belgesini alanlar, Milli Eğitim Bakanlığı’nın mesleklerin özelliklerine göre belirlediği sürelerde ustalık eğitimi kurslarına devam edip, başarılı olmaları durumunda ustalık belgesini alırlar.

İŞ HAYATINDA İLERLEME
BENZER MESLEKLER

- Yazılım Geliştirici,
- Yazılım Uygulama ve Destek Elemanı.
ANKARA G 1.1 2015/I
WEB PROGRAMCISI
_________________________________________________________________________________
H – EK BİLGİLER
GÖREV
- İş organizasyonu yapar,
- Çevre koruma önlemleri alır,
- İş sağlığı ve güvenliğine ilişkin faaliyetleri uygular,
- Kalite Yönetim Sistemi kurallarına uygun çalışır,
- Mesleki gelişim faaliyetlerinde bulunur.
I- KAYNAKÇA
- Meslek elemanları,
- Meslek lisesi öğretmenleri,
- 3308 sayılı Mesleki Eğitim Kanunu,
- MEGEP Mesleki ve Teknik Eğitim Alanları Tanıtım Modülü Eylül/2007,
- www.megep.meb.gov.tr,
- Meslek Danışma Komisyonu (MEDAK) üyesi kuruluşlar
İ- AYRINTILI BİLGİ İÇİN
- İlgili eğitim kurumları,
- Türkiye İş Kurumu web sayfası www.iskur.gov.tr
- Ulusal Meslek Bilgi Sistemi http://mbs.meb.gov.tr/
- Ölçme Seçme ve Yerleştirme Merkezi http://osym.gov.tr/
- Bünyesinde Meslek Bilgi Merkezi Bulunan Çalışma ve İş Kurumu İl Müdürlükleri/Hizmet Merkezleri
Bu dosya; meslek seçme aşamasında olan gençleri bilgilendirme amaçlı olup, meslek mensupları, işyerleri, mesleğin eğitim yerleri ve meslek odalarından bilgi alınarak oluşturulmuştur.
ANKARA H-I-İ 1.1 2015/1

Vargel Ve Planyacı Ne İş Yapar? Nasıl Olunur?



VARGEL VE PLANYACI


TANIM

Çeşitli büyüklükte makine parçalarının yüzeylerini kaba ve orta incelikte talaş kaldırarak işleyen kişidir. (Planya, tablanın ileri-geri hareketi ile, vargel ise bıçakların ileri-geri hareketi ile talaş kaldırma işlemini yapar.)

A- GÖREVLER

- Yüzeyi işlenecek makine parçalarının teknik resimlerini okuyup inceler,
- İş için gerekli malzemeyi belirler ve sağlar,
- Teknik resim veya örneğe göre yüzey işlemlerini yapar.

KULLANILAN ARAÇ, GEREÇ VE EKİPMAN

- Vargel ve planya tezgahları ve kalemleri,
- Tezgah mengenesi, zımpara tezgahı, matkap tezgahı,
- Çeşitli eğe ve katerler, markalama aletleri,
- Kesme hızı ve ilerleme cetveli, testere makinesi,
- Ölçme ve kontrol aletleri (metre, kumpas, mikrometre, komparatör vb.),
- İş bağlama araçları (civata, mengene) gibi araç ve gereçleri kullanır.
ADANA. A 1.1 2014/I
VARGEL VE PLANYACI

B- MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ GENEL ÖZELLİKLER

Vargel ve planyacı olmak isteyenlerin;
- El becerisi olan,
- Şekil ilişkilerini algılayabilen,
- Güçlü bir görsel belleğe, süregelen işlerden sıkılmayan bir yapıya sahip ve dikkatli
kimseler olmaları gerekir.

C- ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI

Meslek; toz, yağ ve gürültünün yoğun olduğu ortamlarda tam gün çalışmayı gerektirir. Çalışma yeri atölye, fabrika gibi kapalı ortamlardır. Çalışma genellikle ayakta ve yalnız sürdürülür. Zaman zaman çalışma arkadaşlarıyla iletişim halindedir.
ADANA. B-C 1.1 2014/I
VARGEL VE PLANYACI

D- MESLEK EĞİTİMİ MESLEK EĞİTİMİNİN
VERİLDİĞİ YERLER

Mesleğin eğitimi, yeterli müracaat olması durumunda mesleki eğitim merkezlerinde “Makine Teknolojisi” alanı “Vargel ve Planyacılık” dalında verilmekte iken modüler program çalışması sonucu Vargel ve Planyacılık adı altında eğitim verilmemektedir.
Dosyada yer alan bilgiler eğitimin verildiği tarihdeki araştırılan bilgileri kapsamaktadır.

MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI

Çıraklık eğitimine başlayabilmek için;
- En az ilköğretim okulu mezunu olmak,
- 14 yaşını doldurmuş olmak,
- Bünyesi ve sağlık durumu gireceği mesleğin gerektirdiği işleri yapmaya uygun olmak,
- Eğitim görmek istediği meslekte bir işyeri bulmak ve işveren ile çıraklık sözleşmesi imzalamak gerekmektedir.

EĞİTİMİN SÜRESİ VE İÇERİĞİ

Vargel planyacılık mesleğinin eğitim süresi ilköğretimden sonra 2 yıl, lise ve daha üst düzeyde genel eğitimden sonra ise 1 yıldır.
Eğitim süresince öğrenciler,
- Vargel ve planyacılıkta kullanılan alet ve makinelerin kullanımları, fonksiyonları ve temizliğini,
- Teknik resim araç ve gereçleri ile çizim tekniklerini, ölçülerin okunmasını,
- Yapım ve montaj resimleri çizimini, kroki çizmeyi,
- Parçaların yapımını ve perspektif resimlerini çizmeyi, teknik resimle ifade edilen makine parçalarını kafasında canlandırabilmeyi,
- Tezgahları kullanmayı, kanal açmayı, set ve kademe yapmayı öğrenirler.
Meslek eğitiminde meslek dersleri dışında adaylar Türkçe, Matematik, Meslek Matematiği, İşletme Bilgisi ve Kooperatifçilik, Toplam Kalite Yönetimi gibi genel bilgi dersleri de alırlar.

EĞİTİM SONUNDA ALINAN
BELGE DİPLOMA

- Çıraklık eğitimini tamamlayanlara eğitim sonunda katıldıkları kalfalık sınavında başarılı olmaları durumunda "Kalfalık Belgesi" verilir.
ADANA. D 1.1 2014/I
VARGEL VE PLANYACI
________________________________________________________

E - ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI

- Meslek ile ilgili işyerleri Metal-İş kolunun yoğun olduğu illerde bulunur. Ancak bunlar sayıca çok fazla olmadığından bu meslekte iş olanağı sınırlıdır.

F- EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
EĞİTİM SÜRESİNCE

- 3308 sayılı “Mesleki Eğitim Kanunu” gereğince, asgari ücretin net tutarının yirmi ve üzerinde personel çalıştıran işyerlerinde yüzde 30’undan, yirmiden az personel çalıştıran işyerlerinde yüzde 15’inden aşağı olmamak üzere ücret verilir.
- Eğitim gören öğrencilerin iş kazası ve meslek hastalıkları ile ilgili sigorta primleri devletçe karşılanır.
- Öğrenciler, mesleki eğitim yaptıkları işletmelerin sosyal imkânlarından faydalanır.

EĞİTİM SONRASI

- Eğitim sonrası ustalık seviyesine ulaşan kişiler genellikle asgari ücretin 1.5-2 katı dolaylarında gelir elde ederler. Mesleki başarı ve deneyimler ile piyasa koşullarının durumu elde edilen gelir ile doğru orantılıdır.
- Bir işverene bağlı olmaksızın kendi işyerini açanların gelirleri aldıklar siparişe göre değişir.
ADANA E-F 1.1 2014/I
VARGEL VE PLANYACI
________________________________________________________

G- MESLEKTE İLERLEME
MESLEKİ EĞİTİMDE İLERLEME

Mesleki eğitim merkezlerinden kalfa olarak mezun olanlar bir işyerinde çalışıp aynı zamanda teorik eğitimlerine de devam edebilirler. İlköğretim (ortaokul) mezunu kalfa ve ustalar, mesleki ve teknik açık öğretim lisesine devam ederek, meslek lisesi diploması alabilirler. Mesleğinde ustalık eğitimi çalışma süresi 2 yıldır.

İŞ HAYATINDA İLERLEME

Meslekte usta ve usta öğretici unvanlarına yükselmek mümkündür. Ustalık belgesine sahip olanlar veya bunları işyerlerinde çalıştıranlar bağımsız işyeri açabilirler. Ayrıca, işyerinde çırak çalıştırması için de "Usta Öğretici" belgesine sahip çalışanın olması zorunludur.
BENZER MESLEKLER
- Tornacılık
- Frezecilik
- Tesviyecilik
ADANA. G 1.1 2014/I
VARGEL VE PLANYACI
________________________________________________________

H- EK BİLGİLER
Planyalama: Çeşitli büyüklükte makine parça, gövde ve kalıplarının alt ve üst plakalarının yüzey işlemelerinde parça hareketli, kalemler sabit olmak üzere talaş kaldırma işlemidir.
Vargelleme: Küçük makine parçalarının yüzey işlemelerinde parça sabit, kalem hareketli olmak üzere talaş kaldırma işlemidir.

GÖREV

- İş organizasyonu yapar,
- Çevre koruma önlemleri alır,
- İş sağlığı ve güvenliğine ilişkin faaliyetleri uygular,
- Kalite Yönetim Sistemi kurallarına uygun çalışır,
- Mesleki gelişim faaliyetlerinde bulunur.
I- KAYNAKÇA
- TC. Milli Eğitim Bakanlığı Vargel-Planyacılık Çıraklık ve Kalfalık Eğitimi Programları,
- Milli Eğitim Bakanlığı Çıraklık ve Yaygın Eğitim Genel Müdürlüğü Ağustos-1993,
- Metal Sanayi İş Gruplandırma Sistemi,
- Meslek elemanları,
- 3308 Sayılı Kanun,
- Çıraklık eğitimi program kitapçığı,
- “Çıraklık ve Yaygın Eğitim Faaliyetleri” Milli Eğitim Bakanlığı Çıraklık ve Yaygın Eğitim Genel Müdürlüğü Ankara – 1999,
- Meslek Danışma Komisyonu (MEDAK) Üyesi Kuruluşlar.
İ -AYRINTILI BİLGİ İÇİN
- İlgili eğitim kurumları,
- Türkiye İş Kurumu web sayfası www.iskur.gov.tr
- Ulusal Meslek Bilgi Sistemi http://mbs.meb.gov.tr/
- T.C. Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığı, http://www.osym.gov.tr/
- Bünyesinde “Meslek Bilgi Merkezi” Bulunan Çalışma ve İş Kurumu İl Müdürlükleri/Hizmet Merkezleri
Bu dosya; meslek seçme aşamasında olan gençleri bilgilendirme amaçlı olup, meslek mensupları, işyerleri, mesleğin eğitim yerleri ve meslek odalarından bilgi alınarak oluşturulmuştur.
ADANA H-I-İ 1.1 2014/I

Üretimde Kalite Kontrol Teknikeri Ne İş Yapar? Nasıl Olunur?


ÜRETİMDE KALİTE KONTROL TEKNİKERİ

TANIM

Belirlenen standartlara göre; işletmeye ait üretim girdilerinin en verimli şekilde kullanılması, kalitesi yüksek, maliyeti düşük ürün veya hizmet elde edilmesi için planlama yapılması, uygulamanın kontrol edilmesi, sonuçların ölçülerek veri toplanması ile değerlendirilmesi için kalite güvence liderine bağlı olarak hazırlanan iş planı ve programına göre çalışan kişidir.

A-GÖREVLER

- Üretilecek ürüne veya hizmete göre üretim sürecinin planlamasını yapar,
- Üretimin en uygun maliyet ve zamanlama ile gerçekleşmesi için makine veya tesisatın seçimi ve yerleşimini sağlar,
- Hammadde, ürün ve stok kontrolünü yaparak sipariş miktarını belirler,
- Çalışanların verimli olabilmesi için iş planları yapar ve iş emirlerini hazırlar,
- Ürün veya hizmetin kullanıcıya sağlayacağı faydanın maksimum düzeye ulaşması için nasıl sunulması gerektiği konusunda çalışır, yöntemlerinin tespiti ve uygulanmasını sağlar,
- Üretimde ölçülebilir düzeyde kalite artışı ve bunun sürekliliğinin sağlanmasına katkı sağlar,
- Üst yönetimin karar vermesini kolaylaştırmak için gerekli bilgileri toplar, bu bilgilerin analiz edilmesi ve yorumlanmasında kalite güvence liderine yardımcı olur,
- İşletmede Kalite Yönetim Sistemlerinin kurulması, yürütülmesi, geliştirilmesi çalışmalarında aktif rol alır,
- Süreç iyileştirme ekiplerinde lider rolü üstlenir,
- Kalite yönetim sistemleri, süreç iyileştirme ve problem çözme teknikleriyle ilgili işletme içi eğitimler verir,
- Kamu kurum ve kuruluşları ile özel sektörde iç denetim sistemlerini geliştirir, iç denetim birimlerinin etkinliğini artırır.
- İşletmelerin Ar-ge, tasarım, üretim, paketleme, ambalajlama, satış ve pazarlama, tedarikçi ilişkileri gibi tüm prosesleri bilir ve proseslerde performans ölçümü gibi ölçme ve değerlendirme işlemlerini yapar.

KULLANILAN ARAÇ, GEREÇ VE EKİPMAN

- Her türlü yazım ve çizim aletleri,
- Çeşitli elektronik aletler (bilgisayar, hesap makinesi, vb.)
- Veri toplamak için anketler, istatistiki tablo ve cetvelleri,
- Ölçmede kullanılacak dijital kumpas, viskozimetre, hassas tartı vb.
- Kalite planları, mevzuatları, standartlar vb.
KOCAELİ A.1.1 2014/I
ÜRETİMDE KALİTE KONTROL TEKNİKERİ

B- MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ GENEL ÖZELLİKLER

Üretimde Kalite Kontrol Teknikeri olmak isteyenlerin,
- Analitik düşünme yeteneği olan,
- Dikkatli ve sabırlı,
- El ve gözü eşgüdümle kullanabilen,
- Tedbirli, düzenli,
- Gerektiğinde bir sorunu alıp, çözebilen,
- Liderlik özelliğine sahip,
- Ayrıntılara dikkat edebilen,
- İnsanlarla iyi ilişkiler kurabilen, ikna kabiliyeti yüksek ve insan ihtiyaçlarına duyarlı,
- Sorumluluk duygusu gelişmiş,
- Matematiksel kavramlarla düşünebilen, problem çözebilen ve soyut düşünme yeteneğine sahip,
- İleriyi görebilen ve fırsatları sezebilen
bireyler olması gerekir.

C-ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI

Üretimde Kalite Kontrol Teknikerinin çalışma alanı genellikle büro ortamı olmasına rağmen bazen de atölye ve fabrikada yağlı, kirli, gürültülü veya kokulu ortamlar da olabilir. Çalışma saatleri düzenlidir ancak işin niteliği ve koşullarına göre değişkenlik gösterebilir. Verilerle, özel anlamı olan sayılarla çalışmanın yanı sıra insanlarla bire bir çalışma da söz konusudur. Bu nedenle çalışma ortamında ekip liderleri diğer çalışma arkadaşları ile iletişim halindedirler.
KOCAELİ B.C.1.1 2014/I
ÜRETİMDE KALİTE KONTROL TEKNİKERİ

D-MESLEĞİN EĞİTİMİ MESLEK EĞİTİMİNİNVERİLDİĞİ YERLER

Mesleğin eğitimi üniversitelere bağlı meslek yüksekokullarının "Üretimde Kalite Kontrol" bölümlerinde verilmektedir.

MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI

Mesleğin eğitimine girebilmek için,
- Lise veya dengi okul mezunu olmak,
- Meslek liselerinin, ÖSYS Kılavuzunda belirtilen bölümlerinden mezun olanlar “Üretimde Kalite Kontrol önlisans programına sınavsız geçiş için başvurabilirler.
- Ayrıca mezunlar, yükseköğretime giriş sınavlarında başarılı oldukları takdirde, ÖSYS Kılavuzunda belirtilen programlara yerleştirilebilirler.

EĞİTİMİN SÜRESİ VE İÇERİĞİ

Eğitim süresi lise veya dengi okuldan sonra iki yıldır.
Eğitim süresince; mesleğin gerektirdiği nitelikler göz önünde bulundurularak teorik ve uygulamaya yönelik bilgiler verilmektedir.
Ayrıca öğrenciler iş yerlerinde 30 iş günü staj yaparak pratik eğitim görürler.

EĞİTİM SONUNDA ALINANBELGE-DİPLOMA

Eğitimi başarı ile tamamlayanlara “Üretimde Kalite Kontrol “Önlisans” diploması verilmektedir.
KOCAELİ D.1.1 2014/I
ÜRETİMDE KALİTE KONTROL TEKNİKERİ

E-ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI

Gelişen endüstriyel faaliyetler ve hizmet sunumundaki değişiklik ihtiyaçları yetişmiş ara insan gücüne olan ihtiyacı da beraberinde getirmiştir. İşyerinde istihdam edilen insan gücü nitelik olarak değişmeye başlamıştır. AB ile ilgili gelişmeler ve kalite alanındaki görüş farklılıkları kalite ve kontrolünü ön plana çıkarmış ve sistemli hale getirmiştir.
Üretimde Kalite Kontrol Teknikerleri farklı endüstri sektörlerinde, araştırma geliştirme, proses tasarımı ve optimizasyonu, fabrika organizasyonu ve işletmesi, kalite güvence, güvenlik ve çevre kalitesi, teknik şartlar, servis ve pazarlama bölümlerinde çalışabilirler. Ayrıca uluslar arası uygunluk belgelendirme firmalarında ve kamu kurum/kuruluşlarında da çalışma imkanı bulabilmektedirler.
Üretimde Kalite Kontrol Teknikerleri iş bulma alanları oldukça geniş bir alanı kapsamaktadır. Dünyamızdaki ülkeler ve şirketler bazında sürdürülebilir rekabet üstünlüğü kazanılabilmesi için her işletme ya da devletin kendi ürettiği ürünlerin kalitesini sürekli iyileştirmesi gerektiğinden hareketle teknolojiler değişse bile kalite kontrol ihtiyacı bitmemektedir. Kamuda ve özel sektörde kalite ile ilgili çalışmalar hız kazandığından mesleğe duyulan ihtiyaç yoğunlaşarak artacaktır.

F-EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇEĞİTİM SÜRESİNCE

Öğrenciler, eğitim süresince Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumunun sağladığı öğrenci burslarından ve harç kredilerinden faydalanabilirler. Çeşitli kurum ve kuruluşlardan burs alabilirler.

EĞİTİM SONRASI

Meslek elemanları kamu kurum ve kuruluşlarında teknik hizmetler sınıfında çalışmak istemeleri durumunda ilave bir derece alarak 9. derecenin 2. kademesi ile göreve başlarlar. Maaşları her yıl bütçe kanununa göre belirlenmektedir.
Özel sektörde ise yerleşim yeri, çalışılan yer, tecrübe vb. durumlara göre kazanç durumu değişiklik göstermektedir. Kazanç, asgari ücretin 1-4 katı arasında değişmektedir.
KOCAELİ E.F.1.1.2014/I
ÜRETİMDE KALİTE KONTROL TEKNİKERİ

G-MESLEKTE İLERLEMEMESLEKİ EĞİTİMDE İLERLEME

“Üretimde Kalite Kontrol” önlisans programını başarıyla tamamlayan öğrenciler, “Lisans Öğrenimine Dikey Geçiş Sınavında(DGS)” başarılı oldukları takdirde; ÖSYM kılavuzunda belirtilen programlara kontenjan dâhilinde dikey geçiş yapabilirler.

İŞ HAYATINDA İLERLEME

Çalıştıkları işyerlerinde başarılı olanlar Kalite Yönetim ve Temsilcisi, Kalite Güvence Sorumlusu veya lideri olabilirler.
BENZER MESLEKLER
-----
KOCAELİ G.1.1.2014/I
ÜRETİMDE KALİTE KONTROL TEKNİKERİ

H-EK BİLGİLER

GÖREV

- İş organizasyonu yapar,
- Çevre koruma önlemleri alır,
- İş sağlığı ve güvenliğine ilişkin faaliyetleri uygular,
- Kalite Yönetim Sistemi kurallarına uygun çalışır,
- Mesleki gelişim faaliyetlerinde bulunur.
I- KAYNAKÇA
- Meslek elemanları
- Meslek yüksekokulu öğretim üyesi elemanları, (program başkanı)
- Meslek Danışma Komisyonu (MEDAK) üyesi kuruluşlar.
İ- AYRINTILI BİLGİ İÇİN
- İlgili eğitim kurumları,
- Türkiye İş Kurumu web sayfası www.iskur.gov.tr
- Ulusal Meslek Bilgi Sistemi http://mbs.meb.gov.tr/
- T.C. Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığı, http://www.osym.gov.tr/
- Bünyesinde “Meslek Bilgi Merkezi” Bulunan Çalışma ve İş Kurumu İl Müdürlükleri/Hizmet Merkezleri
Bu dosya; meslek seçme aşamasında olan gençleri bilgilendirme amaçlı olup, meslek mensupları, işyerleri, mesleğin eğitim yerleri ve meslek odalarından bilgi alınarak oluşturulmuştur.
KOCAELİ H.I.İ.1.1.2014/I

Uçak Elektroniği Teknisyeni Ne İş Yapar? Nasıl Olunur?


UÇAK ELEKTRONİĞİ TEKNİSYENİ 

TANIM

Uçakların ve diğer hava araçlarının elektronik ve elektrik sistemlerinin her türlü bakım-onarım, montaj ve servis işlerinin yapılmasının ardından “bakım çıkış sertifikası” düzenleyen ve uçak yapısı, güç sistemlerinin hat bakımı sırasında sökme, takma işlemlerini yapan meslek elamanıdır.

A-GÖREVLER

- Kablaj enstalasyonu yapar,
- Uçakların elektronik sistemlerini kontrol eder.
- Uçakların elektronik ve elektrik sistemlerinin onarım ve bakımını yapar,
- Arızalı parçaları onararak tekrar kullanıma sunar.
- Onarılamayacak ölçüde arızalı parçaların servis dışı edilmesi işlemlerini yapar.
- Hat bakımı esnasında basit işlem gerektiren gövde ve motor birimlerini söker ve takar.
- Bakım ve onarım kataloglarını okur.
- Bakım ve onarım testlerini yapar.
- Tasarım çalışmaları yürütülen hava platformunun elektriksel özellikleri konusundaki ölçüm ve test çalışmalarında gereken teknik desteğini verir,
- Tasarım çalışmaları yürütülen hava platformu üzerinde yapılacak modifikasyonlara yönelik standartlara uygun dokümantasyon çalışmalarında görev alır,
- Entegrasyon ve tasarımı tamamlanmış sistemlerin güç, EMI/EMC ölçümlerine katılır,
- Yer ve uçuş testlerine katılır,
- Testler için gerekli ekipmanların idamesini sağlar,

KULLANILAN, ARAÇ, GEREÇ VE EKİPMAN

Bilgisayar, Tornavida, Pense, Kontrol kalemi, havya, lehim, anahtar takımı, yan keski, gibi el aletleri, Güç kaynakları, Avometre, Ampermetre, Voltmetre, Vat metre, meğer , toprak meğer, Osiloskop Multimetre, Entegre test cihazı gibi ölçü ve test cihazları, Direnç, Kondansatör, Entegre devre, transformatör gibi elektronik devre elemanları, Crimp ve Splice, (kablo sıkıştırma ve ayırma) aletleri, Stripper (Kablo Soyucu), Isı Tabancası, Lok Terminal (kablo ucuna terminal sıkıştırma) aletleri, Mesleğe ait diğer araç ve gereçler.
ÜMRANİYE A 1.1.2015/I
UÇAK ELEKTRONİĞİ TEKNİSYENİ 

B-MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ GENEL ÖZELLİKLER :

Uçak Elektroniği Teknisyeni olmak isteyenlerin;
- Sabırlı ve dikkatli,
- Matematikte ve fen derslerinde başarılı,
- Uzay ilişkilerini görebilen,
- Çizim yeteneğine sahip,
- Mekanik problemleri çözebilen,
- El becerisi olan,
- El ve gözlerini eşgüdümlü kullanabilen,
- Mesleğiyle ilgili yabancı dilde yayınlanan mesleki bilgileri
takip edebilen , gerektiğinde uygulayabilen,
- Olayları iyi yorumlayabilen ve analiz edebilen
kimseler olmaları gerekir.

C-ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI

Uçak Elektroniği Teknisyeni; kamu veya özel sektöre ait sivil uçak bakım merkezleri, hava alanlarında, Askeri Hava İkmal Bakım Merkezleri veya Uçak fabrikalarının hangar ve atölyelerinde çalışırlar.
Çalışma ortamlarından atölyeler, elektrostatik deşarja duyarlı, manyetik alan yaymayan, temiz, düzenli, aydınlık ortamlardır. Ancak düşük düzeyde radyasyonlu ve elektrikli ortamlardır. Apronda çalışırken dış ortamdaki hava koşullarına maruz kalmaktadırlar. Uçak üzerinde çalışırken yüksekten düşme tehlikeler de vardır. Bazen gürültülü de olabilmektedir.
Avrupa Havacılık Emniyet Ajansı tarafından iş kazalarına ve işçi sağlığı için karşı çalışma ortamlarında maksimum emniyet için gerekli tedbirler ilgili bakım kuruluşu tarafından alınır.
Teknisyenler Uçak mühendislerinin sorumluluğunda görevlerini yapar. İşini yürütürken birinci derecede alet ve makinelerle ilgilidirler.
ÜMRANİYE B-C.1.1.2014 / I
UÇAK ELEKTRONİĞİ TEKNİSYENİ 

D-MESLEK EĞİTİMİ MESLEK EĞİTİMİNİNVERİLDİĞİ YERLER

Mesleğin eğitimi, mesleki ve teknik ortaöğretim okul/kurumlarının “Uçak bakım teknolojisi” alanı “Uçak Elektroniği” dalında verilmektedir.

MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI

- Ortaokulu tamamlamış olmak,
- Milli Eğitim Bakanlığınca okul türlerine ve alan/dala göre belirlenen giriş koşullarını taşımak.

EĞİTİMİN SÜRESİ VE İÇERİĞİ

- Mesleğin eğitim süresi 4 yıldır.
- Ortak genel kültür dersleri 9. sınıfta verilmekte olup yıl sonunda öğrenci alanını belirler.
- Alanda yer alan tüm dallara yönelik ortak yeterlikleri kazandıran dersler ağırlıklı olarak 10. sınıfta verilmektedir.
- 10. sınıfın sonunda, bölgesel ve sektörel ihtiyaçlar, okulun donanımı, öğretmen ve fizikî kapasitesi ile öğrencilerin ilgi ve istekleri de dikkate alınarak dal seçimi yapılmaktadır.
- Dala ait yeterlikleri içeren dersler 11. ve 12. sınıfta verilmektedir.
Mesleki eğitim, okulda teorik/uygulamalı, işletme ve atölye ortamlarında ise uygulamalı olarak verilmektedir.

EĞİTİM SONUNDA ALINANBELGE-DİPLOMA

- Meslek eğitimini bitirenler meslek lisesi diploması verilmektedir.
- Ayrıca; 3308 sayılı kanunda belirtilen hükümler doğrultusunda, ustalık belgesinin yetki ve sorumluluklarını taşıyan mesleklerinde bağımsız işyeri açma belgesi de verilmektedir.
ÜMRANİYE D.1.1 2015/ l
UÇAK ELEKTRONİĞİ TEKNİSYENİ 

E-ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI

- Kamu sektöründe işe girmek isteyenler Kamu Personeli Seçme Sınavı (KPSS)’na girmek zorundadırlar.
- Özel hava yollarında, hava limanlarında, uçak fabrikalarında üretim ve montaj hattında, uçak bakım onarım atölyelerinde, Türk Hava Yollarında, ve askeri hava ikmal bakım merkezlerinde çalışırlar. Uçak Elektroniği teknisyeni mesleği gelişen bilgisayar teknolojisi sayesinde gelecekte çok daha fazla istihdam yaratacak bir meslektir.
- Seyahat engeli olmayan kişilerin çalışması önem arz etmektedir.
- Günümüzde bayanlar da bu mesleklerde eğitim alıp, teknisyen olarak çalışabilmektedirler.

F- EĞİTİM SÜRECİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇEĞİTİM SÜRESİNCE

- 3308 sayılı “Mesleki Eğitim Kanunu” gereğince, asgari ücretin net tutarının yirmi ve üzerinde personel çalıştıran işyerlerinde yüzde 30’undan, yirmiden az personel çalıştıran işyerlerinde yüzde 15’inden aşağı olmamak üzere ücret verilir.
- Eğitim gören öğrencilerin iş kazası ve meslek hastalıkları ile ilgili sigorta primleri devletçe karşılanır.
- Öğrenciler, mesleki eğitim yaptıkları işletmelerin sosyal imkânlarından faydalanır.

EĞİTİM SONRASI

- Kamu kurum ve kuruluşlarında 657 Sayılı Devlet Memurları Kanunu hükümlerine göre aylık alırlar. Ücretler kıdeme göre ve yıllık belirlenen oranlarda artış göstermektedir.
- Özel sektörde ücret başarıya, tecrübeye ve sektörün durumu ile işverenin beklentilerine göre değişmektedir.
- Bağımsız çalışanlar ise yaptıkları işe göre kazanç elde edebilmektedirler.
ÜMRANİYE E-F.1-1 2015/ 1
UÇAK ELEKTRONİĞİ TEKNİSYENİ
________________________________________________________________

G-MESLEKTE İLERLEMEMESLEKİ EĞİTİMDE İLERLEME

Meslek liselerinin Uçak Bakım alanı Uçak Elektroniği dalından mezun olanlar istedikleri takdirde ÖSYS Kılavuzunda belirtilen ön lisans programlarına sınavsız geçiş için başvurabilirler.
Ayrıca mezunlar, yükseköğretime giriş sınavlarında başarılı oldukları takdirde, ÖSYS Kılavuzunda belirtilen programlara yerleştirilebilirler.

İŞ HAYATINDA İLERLEME

Türkiye’de tescil edilmiş sivil uçaklarla, Türk hava sahası içinde bulunan ve Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) üyesi diğer bir devlete ait olan sivil uçak, helikopter ve planörler üzerinde müstakil olarak periyodik bakım, küçük tamir, revizyon ve uçuşa elverişlilik kontrolü yapabilmek için Ulaştırma Bakanlığınca veya yetkili kılınan müesseselerce verilen Uçak Elektroniği Bakım Teknisyeni lisansına sahip olmak zorunludur. Lisansı olmayanların uçak bakımı sonrasında bakım çıkış sertifikası düzenleyip onaylama yapmalarına müsaade edilmemektedir.
Ulaştırma Bakanlığından lisans alabilmek için mutlaka Anadolu Teknik Lisesi Uçak bakım Teknisyenliği alanında verilen Uçak Bakım Teknisyenliği (Gövde-Motor) veya Uçak Elektroniği Teknisyenliği bölümlerinden mezun olmak gerekmektedir. Ulaştırma Bakanlığı adına Sivil Havacılık Genel Müdürlüğünden (SHGM) Onaylayıcı teknisyen lisansı alabilmek için;
- Yetkili bir hava aracı bakım merkezinde en az (3) üç yıl hava aracı bakımından çalıştıklarını belgelemek,
- 18 yaşının doldurmak,
- Bakım çıkış sertifikalarını düzenleyebilecek ve bakım dokümanlarını okuyup anlayabilecek yeterlilikte yabancı dil (İngilizce) bilgisine sahip olmak
- SHGM veya yetkilendirildiği kurumlar tarafından açılan lisans sınavlarında en az %75 oranında başarılı olmak gerekir.
BENZER MESLEKLER
-Uçak Gövde-Motor Teknisyeni
-Elektronik Teknisyeni
-Elektrik Teknisyeni
- Mekatronik Teknisyeni
ÜMRANİYE G 1.1 2015/I
UÇAK ELEKTRONİĞİ BAKIM ONARIMCISI TEKNİSYENİ _________________________________________________________________________
H- EK BİLGİLER

SORUMLULUK

Görev esnasında birlikte çalıştığı işçileri yönlendirmekten, nezaret etmekten, kendisine verilen görevi yerine getirmekten, yapmadığında meydana gelebilecek zarar ve kayıplardan, birlikte çalıştığı kişilerle işbirliği içinde bulunmaktan, işçi sağlığı ve iş güvenliği kurallarına uymaktan sorumludur.

GÖREV

- İş organizasyonu yapar,
- Çevre koruma önlemleri alır,
- İş sağlığı ve güvenliğine ilişkin faaliyetleri uygular,
- Kalite Yönetim Sistemi kurallarına uygun çalışır,
- Mesleki gelişim faaliyetlerinde bulunur.
I- KAYNAKÇA
- Meslek Elemanları.
- İstanbul, Bağcılar Anadolu Teknik ve Teknik lisesi,
- T.C.M.E.B MEGEP“Uçak elektroniği Teknikerliği ANKARA,
- T.C.Milli Eğitim Bakanlığı”Örgün ve Yaygın Mesleki Teknik Öğretim
- Kurumları Tanıtıcı El Kitabı”Nisan 1990 ANKARA
- Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü “Türk Meslekler Sözlüğü”
- 1983 ANKARA, yayın No:173
- Meslek Danışma Komisyonu (MEDAK) üyesi kuruluşlar.
İ- AYRINTILI BİLGİ İÇİN
- İlgili eğitim kurumları,
- Türkiye İş Kurumu web sayfası www.iskur.gov.tr
- Ulusal Meslek Bilgi Sistemi http://mbs.meb.gov.tr/
- T.C. Ölçme Seçme ve Yerleştirme Merkezi http://osym.gov.tr/
- Bünyesinde Meslek Bilgi Merkezi Bulunan Çalışma ve İş Kurumu İl Müdürlükleri/Hizmet Merkezleri
Bu dosya; meslek seçme aşamasında olan gençleri bilgilendirme amaçlı olup, meslek mensupları, işyerleri, mesleğin eğitim yerleri ve meslek odalarından bilgi alınarak oluşturulmuştur.
ÜMRANİYE H-I-İ 1.1 2015/1

Tahribatsız Muayene Teknikeri Ne İş Yapar? Nasıl Olunur?


TAHRİBATSIZ MUAYENE TEKNİKERİ

TANIM

Tahribatsız muayene yapılacak olan malzeme ya da parçanın bütünlüğüne zarar vermeden, malzemelerin iç yapısının ve malzeme yüzeyinin, gerekli materyal ve metotlar kullanarak incelenmesi, yorumlanması; ürünlerin çeşitli endüstriyel alanlarda kullanımı öncesinde kalite açısından uygunluğunun değerlendirilmesini yapan kişidir.

A- GÖREVLER

- Uygulanacak test metodu için muayene tekniğini belirler, - Muayene uygulamalarının sınırlamalarını tanımlar, - Cihaz ve donanımları kurar ve kalibrasyonunu yapar, - İlgili malzemeye tahribatsız muayene yöntemini uygular ve denetler,
- Sonuçları yorumlar ve değerlendirir,
- Malzeme içindeki veya yüzeyindeki hataları tespit eder, - Sonuçları yorumlar, değerlendirir ve rapor haline getirir.

KULLANILAN, ARAÇ, GEREÇ VE EKİPMAN

- Görsel Muayene (Büyüteç, El feneri, Boroskop (uzun kamera), Fotoğraf makinası.
- Radyografik Muayene(X ışın tüpü, Radyografik test cihazı, Gama ışın kaynağı, Röntgen cihazı, Karanlık oda (Film tabl etmek için), Kurşun levhalar, Dozimetre)
- Ultrosyonik Muayene(Ultrasyon cihazı, Kalibrasyon blokları
Ultrasyon sıvısı)
- Manyetik Muayene(Manyetik cihazı, Demir tozu, UV ışını)
- Sıvı Penetrant(Penetrant sıvısı, Geliştirici sıvısı, Temiz bez)
- Eddycurent Muayenesi(Eddycurent Cihazı, Sertlik cihazı, Kalınlık ölçüm cihazı, Penetrant test solisyon ve yardımcı ekipmanlar, Vakum cihazı)
İSTANBUL A 1.1 2016/I
TAHRİBATSIZ MUAYENE TEKNİKERİ

B- MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ GENEL ÖZELLİKLER

Tahribatsız Muayene Teknikeri olmak isteyenlerin;
- Görsel belleği yüksek,
- Ayrıntıyı algılama ve yaygın dikkat yeteneği olan,
- Sebep-sonuç ilişkisi kurabilen
- İnsan ilişkileri kurabilen
- Yönerge izleme yeteneği olan
- Matematiksel kavramlarla düşünebilen,
- Problem çözme yeteneği olan,
- Mekanik yeteneği olan,
- Hareket ve strese dayanıklı,
- Sorumluluk duygusu yüksek,
kimseler olması gerekir.

C- ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI

Tahribatsız Muayene Teknikeri malzeme muayenesini, fabrika, atölye, laboratuvar içerisinde veya açık havada sıcak-soğuk, dumanlı, karanlık ya da ışık alan, ıslak havasız ve gürültülü vb. ortamlarda yapmaktadırlar. Kullandıkları maddeler arasında patlayıcı, zehirli, kesici aletler olabilmektedir. Çalışılan ortamda makine kazası, düşme gibi kazalarla karşılaşılabilmektedir.
Tahribatsız Muayene Teknikeri çalışma zamanları işin durumuna göre değişiklik göstermektedir. Tam gün ve gece çalışması yapılmakla birlikte kişinin isteğine göre azda olsa yarım gün çalışma yapılabilmektedir. Aynı zamanda iş durumuna göre farklı şehirlerde de çalışma söz konusudur. Teknikerler, kullandıkları aletlerin yaydığı radyasyon etkisinde kaldıklarından, teknikerlerde radyasyona bağlı hastalıklar ortaya çıkmaktadır.
İSTANBUL B-C 1.1 2016/I
TAHRİBATSIZ MUAYENE TEKNİKERİ

D- MESLEK EĞİTİMİ MESLEK EĞİTİMİNİN
VERİLDİĞİ YERLER

Meslek eğitimi Meslek Yüksek Okulların Tahribatsız Muayene bölümünde verilmektedir.
Sertifikalandırma Eğitimi;
Gedik Test Merkezi,
UGETAM (Uluslararası Gaz Eğitim Teknoloji ve Araştırma Merkezi)
TSE (Türk Standartları Enstitüsü)
TAEK (Türkiye Atom Enerjisi Kurumu)
ODTÜ Kaynak Teknolojisi ve Tahribatsız Muayene Merkezi
İTÜ Nükleer Enerji Enstitüsü (NEE)
Metalurji Mühendisleri Odası-Tahribatsız Muayene –Personel Sertifikalandırma Merkezi (TM-PSM)
gibi merkezlerde yapılmaktadır.

MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI

Mesleğin eğitimine girebilmek için,
- Lise veya dengi okul mezunu olmak,
- Meslek liselerinin, ÖSYS Kılavuzunda belirtilen bölümlerinden mezun olanlar “Tahribatsız Muayene” önlisans programına sınavsız geçiş için başvurabilirler.
- Ayrıca mezunlar, yükseköğretime giriş sınavlarında başarılı oldukları takdirde, ÖSYS Kılavuzunda belirtilen programlara yerleştirilebilirler.

EĞİTİMİN SÜRESİ VE İÇERİĞİ

Eğitim süresi 2 yıldır. Eğitim teorik ve pratik olarak verilmektedir. Eğitim süresince meslek dersleri ağırlıklı verilmektedir. Ayrıca Mesleki eğitim, okulda teorik/uygulamalı, işletme ve atölye ortamlarında ise uygulamalı olarak verilmektedir.

EĞİTİM SONUNDA ALINAN
BELGE-DİPLOMA

Eğitimini başarı ile tamamlayanlara önlisans diploması verilir.
İSTANBUL D 1.1 2016/I
TAHRİBATSIZ MUAYENE TEKNİKERİ
_______________________________________________________

E- ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI

Tahribatsız Muayene programının genel iş alanları arasında havacılık sektörü, savunma sanayi, makine imalat sanayi, kalite kontrol ve gözetim firmaları bulunmaktadır. Ayrıca, güç santralleri (termik, hidrolik), çelik konstrüksiyon, kimya-petrokimya, rafineriler, çimento, gübre, ilaç, savunma sanayi, sektörlerini de kapsayan geniş bir alanda imalat, montaj ve konstrüksiyon aşamalarında tahribatsız muayene programının mezunlarına ihtiyaç duyulmaktadır.
Üniversitenin ilgili bölümünü bitiren kişiler, Tahribatsız Muayene Teknikeri unvanını alır. Ancak; eğitimden sonra sektörde istihdamı için sertifika şartı aranmaktadır. Teknikerler, Tahribatsız Muayene Sertifika sınavına girerek seviye 2 ‘den sertifika alarak çalışmaya başlar.
Üç temel sertifika sınıflandırma seviyesi vardır;
- Seviye 1 Belgeli Personel; Seviye 2 ve Seviye 3 personel tarafından verilen yazılı talimat, bilgi, yönetim ve denetim doğrultusunda belirli bir muayeneyi gerçekleştirebilecek bilgi ve tecrübeye sahip olur. Muayene cihazı kullanır, kalibrasyon yapar sonuçları değerlendirir.
- Seviye 2 Belgeli Personel; standart, kod veya şartnamelere göre organize eder, muayeneyi gerçekleştirir ve sonuçları rapor eder. Adayla Seviye 1 personeli rehberlik eder ve eğitimlerine yardımcı olur.
- Seviye 3 Belgeli Personel; işletmenin tahribatsız muayene ile ilgili tüm işlemlerini standart, kod, ve şartnameleri malzeme imalat yöntemi üretim teknolojisi çerçevesinde yorumlar uygulayarak, muayene yöntem ve tekniğini kabul-ret kriterlerini belirler. Muayene eğitim ve talimat prosedürlerini hazırlayıp yönetecek bilgi ve tecrübeye sahiptir. Belgelendirildiği metotta Seviye 1 Personeli ve Seviye 2 Personeli eğitimi ve sınavlarını yapma kabiliyetinde olur.

F- EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
EĞİTİM SÜRESİNCE

Eğitim süresince herhangi bir kazanç söz konusu değildir. İsteyen öğrenciler çeşitli kurum ve kuruluşların burs ve kredi imkânlarından faydalanır.
EĞİTİM SONRASI
Tahribatsız Muayene Teknikerlerinin kazancı, işyerinin durumuna, teknikerlerinin tecrübesine ve sahip olduğu sertifika seviyesine göre değişiklik göstermektedir. Ortalama olarak asgari ücretin 3/2 si ile 5 katı arasında değişmektedir.
İSTANBUL E.F. 1.1 2016/I
TAHRİBATSIZ MUAYENE TEKNİKERİ
_______________________________________________________

G- MESLEKTE İLERLEME
MESLEKI EĞITIMDE İLERLEME

Tahribatsız Muayene ön lisans programını başarıyla tamamlayan öğrenciler, “Lisans Öğrenimine Dikey Geçiş Sınavında(DGS)” başarılı oldukları takdirde; ÖSYM kılavuzunda belirtilen programlara kontenjan dâhilinde dikey geçiş yapabilirler.

İŞ HAYATINDA İLERLEME

Tahribatsız Muayene Teknikeri mezun olduktan sonra çalışma şartı olan tahribatsız muayene sertifikasına sahip olması gerekmektedir. Sertifikayı alan tekniker seviye 2 den belgelendirilir. Bu sertifikaya sahip olan kişi muayene yapma ve raporlama yetkisine sahiptir. Tekniker belli bir iş deneyiminden sonra Sertifika 3 sınavına girmeye hak kazanır.
Seviye 3 den sertifika sahibi olan kişi, Seviye 1 ve Seviye 2 personelinden eğitiminden öğretici olarak sorumludur.
Ayrıca kişinin deneyimine bağlı olarak çalıştığı işletmede operatör, müdür gibi görevde yükselme mümkündür.

BENZER MESLEKLER

- Kalite Kontrol (metal) Operatörü
- Kaynak Teknikeri
İSTANBUL G.1.1 2016/I
TAHRİBATSIZ MUAYENE TEKNİKERİ
_______________________________________________________

H. EK BİLGİLER

Kalite güvence stratejilerinin geliştirilmesiyle birlikte özellikle sanayi sektöründe tahribatsız muayene yöntemlerinin önemi artmıştır. Özel cihazların ve personelin eğitiminin sertifikalandırılmasını gerektiren bir yapı oluşmuştur. Yurtdışı ticari ilişkilerin artmasıyla birlikte ülkemizde bu alanla ilgili faaliyetlerde artmaya başlamıştır. Özellikle tahribatsız muayene kimya, petro-kimya, hava savunma, rafineri, boru hatları, çelik konstrüksiyon gibi alanlarda gelişimi daha hızlı olmuştur. Bunun gereksinimi olarak tahribatsız muayene personeline önemli görevler düşmektedir. Bu nedenle sertifikalandırılmış personele ihtiyaç duyulmaktadır. Dünyada ki birçok ülke akreditasyon belgeye önem verdiğinden eğitim ve belgelendirme sistemleri kurulmuştur. Ülkemizde de sertifikalandırma yapan kurumlar mevcuttur. Tahribatsız muayene alanında, düzenli eğitim faaliyetleri 1980’lerin ikinci yarısından itibaren görülmektedir. TMMOB Metalürji Mühendisleri Odası Şubat 1987 ‘de Tahribatsız Muayene Komisyonu’nu kurdu. Bu alandaki eğitim ve cihaz durumu tespiti yapılarak eğitim faaliyetleri başlatıldı. ODTÜ ‘de Kaynak Teknolojisi ve Tahribatsız Muayene Araştırma Merkezi kurularak sistemli olarak personel eğitim ve sertifikalandırılma çalışmalarına başlandı.
Daha sonra İTÜ- Nükleer Enerji Enstitüsü, Türkiye Atom Enerjisi Kurumu (TEAK) gibi kuruluşlar açılarak eğitim ve sertifikalandırma faaliyetleri hız kazandı. İlerleyen yıllarda, Tahribatsız Muayene Teknikeri yetiştirmek için, ilk kez Tahribatsız Muayene Teknikerliği bölümü altında Gedik Üniversitesi Gedik Meslek Yüksek Okulu’nda eğitimlere başlanmıştır.

GÖREV

- İş organizasyonu yapar, Çevre koruma önlemleri alır,
- İş sağlığı ve güvenliğine ilişkin faaliyetleri uygular,
- Kalite Yönetim Sistemi kurallarına uygun çalışır,
- Mesleki gelişim faaliyetlerinde bulunur.
I- KAYNAKÇA
- Meslek Elemanları
- Gedik Üniversitesi Gedik Meslek Yüksekokulu, Gedik Test Merkezi
- UGETAM (Uluslararası Gaz Eğitim Teknoloji ve Araştırma Merkezi)
- Metalurji ve Malzeme Mühendisleri Odası, İTÜ-Nükleer Enerji Enstitüsü
- Türkiye Atom Enerji Kurumu (TAEK)
- ODTÜ Kaynak Teknolojisi ve Tahribatsız Muayene Merkezi
- MEDAK (Meslek Danışma Komisyonu) üyesi kuruluşlar.
İ- AYRINTILI BİLGİ İÇİN
- İlgili eğitim kurumları,
- Türkiye İş Kurumu web sayfası www.iskur.gov.tr
- T.C. Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığı, http://www.osym.gov.tr/
- Bünyesinde “Meslek Bilgi Merkezi” Bulunan Çalışma ve İş Kurumu İl Müdürlükleri/Hizmet Merkezleri
Bu dosya; meslek seçme aşamasında olan gençleri bilgilendirme amaçlı olup, meslek mensupları, işyerleri, mesleğin eğitim yerleri ve meslek odalarından bilgi alınarak oluşturulmuştur.
İSTANBUL H.I.İ. 1.1 2016/I

Şarap Üretim Teknikeri Ne İş Yapar? Nasıl Olunur?


ŞARAP ÜRETİM TEKNİKERİ

TANIM

Kaliteli üzüm yetiştirme ve üzümden şarap, sirke vb. ürünlerin imali konularında çalışan kişidir.

A- GÖREVLER

- Şarap üretiminde çalışır,
- Bağ bakımı ve kontrolünü yapar,
- Şarap kalite kontrolü için gerekli laboratuvar analizlerini yapar, sonuçlarını değerlendirir,
- Şaraplık üzümlerde kalite kriterleri ve üzüm hasadında yapılması gereken kimyasal ve duyusal analizler hakkında karar verir,
- Kaliteli yerli ve yabancı şaraplık üzüm çeşitlerinin genel özellikleri ve klonları ile bağcılıkta kullanılan araçlar hakkında bilgi sahibi olur,
- Bağcılık ve asma üretimi, şarap tesisi planlama, işletme ve ürünü pazarlama aşamalarının tamamında gerekli planlamayı yapar.

KULLANILAN, ARAÇ, GEREÇ VE EKİPMAN

- Bağ makası,
- Aşı bıçağı,
- Kadeh,
- Refraktometre,
- Ortama uygun üniforma. (Çalışılan ortamın gerektirmesi durumunda)
TEKİRDAĞ A 1.1 2015/I
ŞARAP ÜRETİM TEKNİKERİ

B- MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ GENEL ÖZELLİKLER

Şarap üretim teknikeri olmak isteyenlerin;
- Doğayı seven, arazi çalışmalarına ilgi duyan ,
- Araştırma kabiliyeti yüksek,
- Dikkatli, temiz ve düzenli,
- Sorumluluk duygusu yüksek,
- Çevre ve insan ilişkileri iyi,
- Alet ve ekipman kullanmaya yatkın,
- Bilgi ve tecrübesini pratikte uygulama becerisi yüksek,
- Pratik ve hareketli çalışma temposuna uyum sağlayabilen
kimseler olmaları gerekmektedir.

C- ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI

Şarap üretim teknikerleri, çalışmalarını genellikle açık alan ya da laboratuvar ortamında gerçekleştirirler. Çalıştıkları kurumun özelliğine göre değişmekle birlikte genel anlamada tam gün çalışırlar.
TEKİRDAĞ B-C 1.1 2015/I
ŞARAP ÜRETİM TEKNİKERİ

D- MESLEK EĞİTİMİ MESLEK EĞİTİMİNİN
VERİLDİĞİ YERLER

Mesleğin eğitimi, üniversitelerin Meslek Yüksek Okullarının’ Şarap Üretim Teknolojisi’ bölümünde verilmektedir.

MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI

- Lise ve dengi okul mezunu olmak,
- ÖSYS (Öğrenci, Seçme ve Yerleştirme Sistemi) kılavuzunda yer alan şartları taşımak.
- Meslek Yüksek Okullarının ilgili bölümden mezun olan adaylar ;ÖSYM tarafından açılan Dikey Geçiş Sınavında başarılı oldukları takdirde ‘Gıda Mühendisliği ve Ziraat Mühendisliği’ programına geçiş yapabilirler.

EĞİTİMİN SÜRESİ VE İÇERİĞİ

- Mesleğin eğitim süresi 2 yıldır.
- Ancak bazı okullarda 1 yıl ‘yabancı dil hazırlık programı’ uygulanır.
- Şarap Üretim Teknolojisi programında zirai botanik, zirai meteoroloji, bağ hastalıkları, asmanın tanımı, toprak bilgisi, bağlarda yabani otlar, şarap ve şıra teknolojisi ve bilgisayar gibi dersler okutulmaktadır.
Mesleki eğitim, okulda teorik/uygulamalı, işletme ve atölye ortamlarında ise uygulamalı olarak verilmektedir.

EĞİTİM SONUNDA ALINAN
BELGE-DİPLOMA

- Şarap Üretim Teknolojisi programını bitirenlere “Şarap Üretim Teknolojisi” ön lisans diploması verilir.
TEKİRDAĞ D 1.1 2015/I
ŞARAP ÜRETİM TEKNİKERİ

E- ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI

Şarap Üretim Teknolojisi Teknikeri;
-Bağ tesislerinde, küçük şarap işletmelerinde üst kademede teknik eleman olarak çalışabilirler,
- Gıda sektörü ile ilgili fabrikalarda iş imkânlarına sahip olabilirler,
- Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı ve bağlı kurumlarında görev alabilirler,
- Kendi alanlarında özel işletmeler kurabilirler.

F- EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
EĞİTİM SÜRESİNCE

Eğitim süresince Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumunun sağladığı öğrenci kredilerinden faydalanabilirler. Çeşitli kurum ve kuruluşlardan burs alabilirler.
Özel işletmelerde yarı zamanlı çalışarak kazanç elde etmeleri mümkündür.

EĞİTİM SONRASI

İlk işe girişte alınan ücret genellikle asgari ücret ve üzerinde olur, ancak işyerinin büyüklüğüne ve çalışanın bilgi ve becerisine bağlı olarak bu ücret artmakta, asgari ücretin 2 ve ya 3 katı fazlası olabilmektedir.
TEKİRDAĞ E-F 1.1 2015/I
ŞARAP ÜRETİM TEKNİKERİ
_______________________________________________________

G- MESLEKTE İLERLEME
MESLEKİ EĞİTİMDE İLERLEME

Meslek Yüksek Okullarının ilgili bölümden mezun olan adaylar; ÖSYM tarafından açılan Dikey Geçiş Sınavında başarılı oldukları takdirde ‘Gıda Mühendisliği ve Ziraat Mühendisliği’ programına geçiş yapabilirler.

İŞ HAYATINDA İLERLEME

Şarap üretim teknolojisi teknikeri olarak işe başlayanlar, başarı durumlarına göre çalıştıkları kurum ve kuruluşlarda bir üst kademelerde yer alabilir veya kendi iş yerlerini açabilirler.

BENZER MESLEKLER

- Gıda Teknikeri
- Laboratuvar teknikeri
- Gıda Mühendisi
- Ziraat Mühendisi
TEKİRDAĞ G 1.1 2015/I
ŞARAP ÜRETİM TEKNİKERİ
_______________________________________________________
H. EK BİLGİLER

GÖREV

- İş organizasyonu yapar.
- Çevre koruma önlemleri alır.
- İş sağlığı ve güvenliğine ilişkin faaliyetleri uygular.
- Kalite yönetim sistemi kurallarına uygun çalışır.
- Mesleki gelişim faaliyetlerinde bulunur.
I- KAYNAKÇA
- Meslek Elemanları,
- İlgili eğitim kurumları,
- Çeşitli üniversitelerin katalogları ve web sayfaları
İ- AYRINTILI BİLGİ İÇİN
- İlgili eğitim kurumları,
- Meslek elemanları ve bu alanda çalışan akademisyenler,
- T.C. Ölçme Seçme ve Yerleştirme Merkezi http://osym.gov.tr/
- Bünyesinde Meslek Bilgi Merkezi Bulunan Çalışma ve İş Kurumu İl Müdürlükleri/Hizmet Merkezleri
Bu dosya; meslek seçme aşamasında olan gençleri bilgilendirme amaçlı olup, meslek mensupları, işyerleri, mesleğin eğitim yerleri ve meslek odalarından bilgi alınarak oluşturulmuştur.
TEKİRDAĞ H-I-İ 1.1 2015/1

Saat Tamircisi Ne İş Yapar? Nasıl Olunur?

SAAT TAMİRCİSİ

TANIM

Kol, cep, pano, meydan, duvar, masa saati gibi her türlü mekanik, elektrikli ve elektronik saatlerin bakım ve tamirini yapan kişidir.

A- GÖREVLER

- Onarılmak üzere getirilen bozuk saati, çeşitli aletler kullanarak parçalarına ayırır,
- Kırık ya da bozuk parçayı belirler ve düzeltir, gerekirse yenisini takar,
- Saatin parçalarını temizler, yağlar,
- Parçaları birleştirir ve saati ayarlar,
- Yaptığı onarım işleminin maliyetini belirler.

KULLANILAN ARAÇ, GEREÇ VE EKİPMAN

- Büyüteç (Lup),
- Saat yıkama makinesi,
- Saat ayar makinesi,
- Tornavida takımları,
- Zımba takımları,
- Çeşitli ölçme aletleri,
- Havya (elektrikli ısıtıcı),
- Yan kesici,
- Kargaburun,
- Cımbız,
- Mercek,
- Çekiç,
- Pense,
- Çeşitli temizlik maddeleri,
- Sıvı madeni yağ,
- Saat yedek parçaları gibi araç-gereç ve malzemeleri kullanır.
ADANA. A 1.1 2014/II
SAAT TAMİRCİSİ

B- MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ GENEL ÖZELLİKLER

Saat tamircisi olmak isteyenlerin;
- Ayrıntıları algılayabilen,
- Mekanik yeteneğe sahip,
- Dikkatli, sabırlı
kimseler olmaları gerekir.

C- ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI

Saat tamircisi kendine ait işyerinde atölye ortamında çalışır. İşini genellikle tek başına ve oturarak yürütür. Müşterilerle, yedek parça satıcılarıyla, çırak ve kalfalarla iletişimde bulunur.
ADANA. B-C 1.1 2014/II
SAAT TAMİRCİSİ

D- MESLEK EĞİTİMİ MESLEK EĞİTİMİNİN
VERİLDİĞİ YERLER

Mesleğin eğitimi yeterli müracaat olması durumunda mesleki eğitim merkezlerinde “Makine Teknolojisi” alanı “Saat Tamirciliği” dalında kalfalık ve ustalık eğitimleri verilmektedir.

MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI

Çıraklık eğitimine başlayabilmek için,
- En az ortaokulu tamamlamış, açık lise veya açık meslek liselerinden birine kayıt yaptırmış olmak,
- Bünyesi ve sağlık durumu mesleğin gerektirdiği işleri yapmaya uygun olmak,
- 14 yaşını doldurmuş, 19 yaşından gün almamış olmak. Ancak, 19 yaşından gün almış olanlardan daha önce çıraklık eğitiminden geçmemiş olanlar yaşlarına ve eğitim seviyelerine uygun olarak düzenlenecek mesleki eğitim programlarına göre çıraklık eğitimine alınabilir.
- Eğitim görmek istediği meslekte bir işyeri bulmak ve işveren ile çıraklık sözleşmesi imzalamak gerekmektedir.

EĞİTİMİN SÜRESİ VE İÇERİĞİ

Mesleğin eğitim süresi ilköğretim mezunu olanlarda 2 yıl, lise veya daha üst düzeyde genel eğitim görmüş olanlarda ise 1 yıldır. 3308 Sayılı Mesleki Eğitimi Kanunu'na göre meslek liselerinin öğrencileri teorik eğitimlerini haftada iki gün okulda, pratik eğitimlerini haftada üç gün işletmelerde yaparlar. Mesleki eğitim merkezlerinde ise haftanın 1 günü mesleki eğitim merkezlerinde teorik eğitim, diğer günler ise işyerlerinde pratik (uygulamalı) eğitim görürler.
Kalfalık, Ustalık Meslek Dersleri:
Çıraklık ve mesleki eğitim kapsamında ders programı genel bilgi dersleri ile meslek bilgisi derslerinden oluşmaktadır.
Meslek derslerinde; kullanılan makine, teçhizat, araç-gerecin tanıtılması, tekniğe uygun olarak kullanılması, bunların temizlik ve bakımlarının yapılması, norm yazı yazma, serbest elle ve takım kullanarak mesleği ile ilgili çizimlerin yapılması, çizimi tamamlanmış plan ve projelerin okunmasının yanı sıra, İşletme Bilgisi ve İş Güvenliği hakkında da bilgiler verilmektedir.
Teorik olarak verilen bilgilerin yanında, işyerinde de usta öğreticinin gözetimi altında pratik çalışması yapılmaktadır.

EĞİTİM SONUNDA ALINAN BELGE-DİPLOMA

Çıraklık eğitimini tamamlayanlara eğitim sonunda katıldıkları kalfalık sınavında başarılı olmaları halinde “Kalfalık Belgesi” verilir.
ADANA. D 1.1 2014/II
SAAT TAMİRCİSİ
________________________________________________________

E- ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI

Saat tamircileri, saat tamiri yapılan işyerlerinde çalışırlar.
Elektronik saatlerin hızla piyasaya sürülmesi ve fiyatlarının çok ucuz olması, pahalı ve iyi saatlerin ise fazla arıza yapmamasından dolayı saat tamirciliği ile ilgili işyerlerinin sayısı her geçen gün biraz daha azalmaktadır.
Yetişmiş meslek elemanları gelir kayıplarını önlemek için de ek iş alanlarına (saat ve gözlük satıcılığı gibi) yönelmektedirler.
Meslekte çalışma alanının giderek azaldığı söylenebilir.

F- EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
EĞİTİM SÜRESİNCE

- 3308 sayılı “Mesleki Eğitim Kanunu” gereğince, işletmelerde mesleki eğitim gören öğrencilere, asgari ücretin net tutarının yirmi ve üzerinde personel çalıştıran işyerlerinde yüzde 30’undan, yirmiden az personel çalıştıran işyerlerinde yüzde 15’inden aşağı olmamak üzere ücret verilir.
- Eğitim gören öğrencilerin iş kazası ve meslek hastalıkları ile ilgili sigorta primleri devletçe karşılanır.
- Öğrenciler, mesleki eğitim yaptıkları işletmelerin sosyal imkânlarından faydalanır.

EĞİTİM SONRASI

Eğitim sonrası ise kişiler genellikle kendi işini kurar, gelirleri işyerinin bulunduğu konuma, ustanın yeteneğine, tamirden başka iş yapılıp yapılmadığına göre değişmekle birlikte asgari ücretin 2-3 katı arasında değişen oranlarda bir gelir temin edilebilmektedir.
ADANA. E-F 1.1 2014/II
SAAT TAMİRCİSİ
________________________________________________________

G- MESLEKTE İLERLEME
MESLEKİ EĞİTİMDE İLERLEME

Mesleki eğitim merkezlerinden kalfa olarak mezun olanlar bir işyerinde çalışıp aynı zamanda teorik eğitimlerine de devam edebilirler. İlköğretim (ortaokul) mezunu kalfa ve ustalar, mesleki ve teknik açık öğretim lisesine devam ederek, meslek lisesi diploması alabilirler. Mesleğinde ustalık eğitimi çalışma süresi 2 yıldır.

İŞ HAYATINDA İLERLEME

Meslekte usta ve usta öğretici unvanlarına yükselmek mümkündür. Ustalık belgesine sahip olanlar veya bunları işyerlerinde çalıştıranlar bağımsız işyeri açabilirler. Ayrıca, işyerinde çırak çalıştırması için de "Usta Öğretici" belgesine sahip çalışanın olması zorunludur.

BENZER MESLEKLER

- Saat yapımcısı
- Hassas aletler tamircisi
ADANA. G 1.1 2014/I
SAAT TAMİRCİSİ

H- EK BİLGİLER

SORUMLULUK

Bozulduğu için kendisine gelen saatleri iyi tamir etmekten ve korumaktan sorumludur.

GÖREV

- İş organizasyonu yapar,
- Çevre koruma önlemleri alır,
- İş sağlığı ve güvenliğine ilişkin faaliyetleri uygular,
- Kalite Yönetim Sistemi kurallarına uygun çalışır,
- Mesleki gelişim faaliyetlerinde bulunur.
I- KAYNAKÇA
- Meslek Elemanları,
- 3308 Sayılı Kanun,
- Türk Meslekler Sözlüğü İİBK Genel Müdürlüğü 1983 - Yayın no: 173,
- MEB Çıraklık ve Yaygın Eğitim Genel Müdürlüğü, Saat Tamirciliği Meslek Dalı Eğitim Programı,
- Çıraklık eğitimi program kitapçığı,
- Çıraklık ve Yaygın Eğitim Faaliyetleri” Milli Eğitim Bakanlığı Çıraklık ve Yaygın Eğitim Genel Müdürlüğü, Ankara-1999,
- Meslek Danışma Komisyonu (MEDAK) Üyesi Kuruluşlar.
İ -AYRINTILI BİLGİ İÇİN
- İlgili eğitim kurumları,
- Türkiye İş Kurumu web sayfası www.iskur.gov.tr
- Ulusal Meslek Bilgi Sistemi http://mbs.meb.gov.tr/
- T.C. Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığı, http://www.osym.gov.tr/
- Bünyesinde “Meslek Bilgi Merkezi” Bulunan Çalışma ve İş Kurumu İl Müdürlükleri/Hizmet Merkezleri
Bu dosya; meslek seçme aşamasında olan gençleri bilgilendirme amaçlı olup, meslek mensupları, işyerleri, mesleğin eğitim yerleri ve meslek odalarından bilgi alınarak oluşturulmuştur.
ADANA. H-I-İ 1.1 2014/I