Şarap Üretim Teknikeri Ne İş Yapar? Nasıl Olunur?


ŞARAP ÜRETİM TEKNİKERİ

TANIM

Kaliteli üzüm yetiştirme ve üzümden şarap, sirke vb. ürünlerin imali konularında çalışan kişidir.

A- GÖREVLER

- Şarap üretiminde çalışır,
- Bağ bakımı ve kontrolünü yapar,
- Şarap kalite kontrolü için gerekli laboratuvar analizlerini yapar, sonuçlarını değerlendirir,
- Şaraplık üzümlerde kalite kriterleri ve üzüm hasadında yapılması gereken kimyasal ve duyusal analizler hakkında karar verir,
- Kaliteli yerli ve yabancı şaraplık üzüm çeşitlerinin genel özellikleri ve klonları ile bağcılıkta kullanılan araçlar hakkında bilgi sahibi olur,
- Bağcılık ve asma üretimi, şarap tesisi planlama, işletme ve ürünü pazarlama aşamalarının tamamında gerekli planlamayı yapar.

KULLANILAN, ARAÇ, GEREÇ VE EKİPMAN

- Bağ makası,
- Aşı bıçağı,
- Kadeh,
- Refraktometre,
- Ortama uygun üniforma. (Çalışılan ortamın gerektirmesi durumunda)
TEKİRDAĞ A 1.1 2015/I
ŞARAP ÜRETİM TEKNİKERİ

B- MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ GENEL ÖZELLİKLER

Şarap üretim teknikeri olmak isteyenlerin;
- Doğayı seven, arazi çalışmalarına ilgi duyan ,
- Araştırma kabiliyeti yüksek,
- Dikkatli, temiz ve düzenli,
- Sorumluluk duygusu yüksek,
- Çevre ve insan ilişkileri iyi,
- Alet ve ekipman kullanmaya yatkın,
- Bilgi ve tecrübesini pratikte uygulama becerisi yüksek,
- Pratik ve hareketli çalışma temposuna uyum sağlayabilen
kimseler olmaları gerekmektedir.

C- ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI

Şarap üretim teknikerleri, çalışmalarını genellikle açık alan ya da laboratuvar ortamında gerçekleştirirler. Çalıştıkları kurumun özelliğine göre değişmekle birlikte genel anlamada tam gün çalışırlar.
TEKİRDAĞ B-C 1.1 2015/I
ŞARAP ÜRETİM TEKNİKERİ

D- MESLEK EĞİTİMİ MESLEK EĞİTİMİNİN
VERİLDİĞİ YERLER

Mesleğin eğitimi, üniversitelerin Meslek Yüksek Okullarının’ Şarap Üretim Teknolojisi’ bölümünde verilmektedir.

MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI

- Lise ve dengi okul mezunu olmak,
- ÖSYS (Öğrenci, Seçme ve Yerleştirme Sistemi) kılavuzunda yer alan şartları taşımak.
- Meslek Yüksek Okullarının ilgili bölümden mezun olan adaylar ;ÖSYM tarafından açılan Dikey Geçiş Sınavında başarılı oldukları takdirde ‘Gıda Mühendisliği ve Ziraat Mühendisliği’ programına geçiş yapabilirler.

EĞİTİMİN SÜRESİ VE İÇERİĞİ

- Mesleğin eğitim süresi 2 yıldır.
- Ancak bazı okullarda 1 yıl ‘yabancı dil hazırlık programı’ uygulanır.
- Şarap Üretim Teknolojisi programında zirai botanik, zirai meteoroloji, bağ hastalıkları, asmanın tanımı, toprak bilgisi, bağlarda yabani otlar, şarap ve şıra teknolojisi ve bilgisayar gibi dersler okutulmaktadır.
Mesleki eğitim, okulda teorik/uygulamalı, işletme ve atölye ortamlarında ise uygulamalı olarak verilmektedir.

EĞİTİM SONUNDA ALINAN
BELGE-DİPLOMA

- Şarap Üretim Teknolojisi programını bitirenlere “Şarap Üretim Teknolojisi” ön lisans diploması verilir.
TEKİRDAĞ D 1.1 2015/I
ŞARAP ÜRETİM TEKNİKERİ

E- ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI

Şarap Üretim Teknolojisi Teknikeri;
-Bağ tesislerinde, küçük şarap işletmelerinde üst kademede teknik eleman olarak çalışabilirler,
- Gıda sektörü ile ilgili fabrikalarda iş imkânlarına sahip olabilirler,
- Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı ve bağlı kurumlarında görev alabilirler,
- Kendi alanlarında özel işletmeler kurabilirler.

F- EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
EĞİTİM SÜRESİNCE

Eğitim süresince Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumunun sağladığı öğrenci kredilerinden faydalanabilirler. Çeşitli kurum ve kuruluşlardan burs alabilirler.
Özel işletmelerde yarı zamanlı çalışarak kazanç elde etmeleri mümkündür.

EĞİTİM SONRASI

İlk işe girişte alınan ücret genellikle asgari ücret ve üzerinde olur, ancak işyerinin büyüklüğüne ve çalışanın bilgi ve becerisine bağlı olarak bu ücret artmakta, asgari ücretin 2 ve ya 3 katı fazlası olabilmektedir.
TEKİRDAĞ E-F 1.1 2015/I
ŞARAP ÜRETİM TEKNİKERİ
_______________________________________________________

G- MESLEKTE İLERLEME
MESLEKİ EĞİTİMDE İLERLEME

Meslek Yüksek Okullarının ilgili bölümden mezun olan adaylar; ÖSYM tarafından açılan Dikey Geçiş Sınavında başarılı oldukları takdirde ‘Gıda Mühendisliği ve Ziraat Mühendisliği’ programına geçiş yapabilirler.

İŞ HAYATINDA İLERLEME

Şarap üretim teknolojisi teknikeri olarak işe başlayanlar, başarı durumlarına göre çalıştıkları kurum ve kuruluşlarda bir üst kademelerde yer alabilir veya kendi iş yerlerini açabilirler.

BENZER MESLEKLER

- Gıda Teknikeri
- Laboratuvar teknikeri
- Gıda Mühendisi
- Ziraat Mühendisi
TEKİRDAĞ G 1.1 2015/I
ŞARAP ÜRETİM TEKNİKERİ
_______________________________________________________
H. EK BİLGİLER

GÖREV

- İş organizasyonu yapar.
- Çevre koruma önlemleri alır.
- İş sağlığı ve güvenliğine ilişkin faaliyetleri uygular.
- Kalite yönetim sistemi kurallarına uygun çalışır.
- Mesleki gelişim faaliyetlerinde bulunur.
I- KAYNAKÇA
- Meslek Elemanları,
- İlgili eğitim kurumları,
- Çeşitli üniversitelerin katalogları ve web sayfaları
İ- AYRINTILI BİLGİ İÇİN
- İlgili eğitim kurumları,
- Meslek elemanları ve bu alanda çalışan akademisyenler,
- T.C. Ölçme Seçme ve Yerleştirme Merkezi http://osym.gov.tr/
- Bünyesinde Meslek Bilgi Merkezi Bulunan Çalışma ve İş Kurumu İl Müdürlükleri/Hizmet Merkezleri
Bu dosya; meslek seçme aşamasında olan gençleri bilgilendirme amaçlı olup, meslek mensupları, işyerleri, mesleğin eğitim yerleri ve meslek odalarından bilgi alınarak oluşturulmuştur.
TEKİRDAĞ H-I-İ 1.1 2015/1

Saat Tamircisi Ne İş Yapar? Nasıl Olunur?

SAAT TAMİRCİSİ

TANIM

Kol, cep, pano, meydan, duvar, masa saati gibi her türlü mekanik, elektrikli ve elektronik saatlerin bakım ve tamirini yapan kişidir.

A- GÖREVLER

- Onarılmak üzere getirilen bozuk saati, çeşitli aletler kullanarak parçalarına ayırır,
- Kırık ya da bozuk parçayı belirler ve düzeltir, gerekirse yenisini takar,
- Saatin parçalarını temizler, yağlar,
- Parçaları birleştirir ve saati ayarlar,
- Yaptığı onarım işleminin maliyetini belirler.

KULLANILAN ARAÇ, GEREÇ VE EKİPMAN

- Büyüteç (Lup),
- Saat yıkama makinesi,
- Saat ayar makinesi,
- Tornavida takımları,
- Zımba takımları,
- Çeşitli ölçme aletleri,
- Havya (elektrikli ısıtıcı),
- Yan kesici,
- Kargaburun,
- Cımbız,
- Mercek,
- Çekiç,
- Pense,
- Çeşitli temizlik maddeleri,
- Sıvı madeni yağ,
- Saat yedek parçaları gibi araç-gereç ve malzemeleri kullanır.
ADANA. A 1.1 2014/II
SAAT TAMİRCİSİ

B- MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ GENEL ÖZELLİKLER

Saat tamircisi olmak isteyenlerin;
- Ayrıntıları algılayabilen,
- Mekanik yeteneğe sahip,
- Dikkatli, sabırlı
kimseler olmaları gerekir.

C- ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI

Saat tamircisi kendine ait işyerinde atölye ortamında çalışır. İşini genellikle tek başına ve oturarak yürütür. Müşterilerle, yedek parça satıcılarıyla, çırak ve kalfalarla iletişimde bulunur.
ADANA. B-C 1.1 2014/II
SAAT TAMİRCİSİ

D- MESLEK EĞİTİMİ MESLEK EĞİTİMİNİN
VERİLDİĞİ YERLER

Mesleğin eğitimi yeterli müracaat olması durumunda mesleki eğitim merkezlerinde “Makine Teknolojisi” alanı “Saat Tamirciliği” dalında kalfalık ve ustalık eğitimleri verilmektedir.

MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI

Çıraklık eğitimine başlayabilmek için,
- En az ortaokulu tamamlamış, açık lise veya açık meslek liselerinden birine kayıt yaptırmış olmak,
- Bünyesi ve sağlık durumu mesleğin gerektirdiği işleri yapmaya uygun olmak,
- 14 yaşını doldurmuş, 19 yaşından gün almamış olmak. Ancak, 19 yaşından gün almış olanlardan daha önce çıraklık eğitiminden geçmemiş olanlar yaşlarına ve eğitim seviyelerine uygun olarak düzenlenecek mesleki eğitim programlarına göre çıraklık eğitimine alınabilir.
- Eğitim görmek istediği meslekte bir işyeri bulmak ve işveren ile çıraklık sözleşmesi imzalamak gerekmektedir.

EĞİTİMİN SÜRESİ VE İÇERİĞİ

Mesleğin eğitim süresi ilköğretim mezunu olanlarda 2 yıl, lise veya daha üst düzeyde genel eğitim görmüş olanlarda ise 1 yıldır. 3308 Sayılı Mesleki Eğitimi Kanunu'na göre meslek liselerinin öğrencileri teorik eğitimlerini haftada iki gün okulda, pratik eğitimlerini haftada üç gün işletmelerde yaparlar. Mesleki eğitim merkezlerinde ise haftanın 1 günü mesleki eğitim merkezlerinde teorik eğitim, diğer günler ise işyerlerinde pratik (uygulamalı) eğitim görürler.
Kalfalık, Ustalık Meslek Dersleri:
Çıraklık ve mesleki eğitim kapsamında ders programı genel bilgi dersleri ile meslek bilgisi derslerinden oluşmaktadır.
Meslek derslerinde; kullanılan makine, teçhizat, araç-gerecin tanıtılması, tekniğe uygun olarak kullanılması, bunların temizlik ve bakımlarının yapılması, norm yazı yazma, serbest elle ve takım kullanarak mesleği ile ilgili çizimlerin yapılması, çizimi tamamlanmış plan ve projelerin okunmasının yanı sıra, İşletme Bilgisi ve İş Güvenliği hakkında da bilgiler verilmektedir.
Teorik olarak verilen bilgilerin yanında, işyerinde de usta öğreticinin gözetimi altında pratik çalışması yapılmaktadır.

EĞİTİM SONUNDA ALINAN BELGE-DİPLOMA

Çıraklık eğitimini tamamlayanlara eğitim sonunda katıldıkları kalfalık sınavında başarılı olmaları halinde “Kalfalık Belgesi” verilir.
ADANA. D 1.1 2014/II
SAAT TAMİRCİSİ
________________________________________________________

E- ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI

Saat tamircileri, saat tamiri yapılan işyerlerinde çalışırlar.
Elektronik saatlerin hızla piyasaya sürülmesi ve fiyatlarının çok ucuz olması, pahalı ve iyi saatlerin ise fazla arıza yapmamasından dolayı saat tamirciliği ile ilgili işyerlerinin sayısı her geçen gün biraz daha azalmaktadır.
Yetişmiş meslek elemanları gelir kayıplarını önlemek için de ek iş alanlarına (saat ve gözlük satıcılığı gibi) yönelmektedirler.
Meslekte çalışma alanının giderek azaldığı söylenebilir.

F- EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
EĞİTİM SÜRESİNCE

- 3308 sayılı “Mesleki Eğitim Kanunu” gereğince, işletmelerde mesleki eğitim gören öğrencilere, asgari ücretin net tutarının yirmi ve üzerinde personel çalıştıran işyerlerinde yüzde 30’undan, yirmiden az personel çalıştıran işyerlerinde yüzde 15’inden aşağı olmamak üzere ücret verilir.
- Eğitim gören öğrencilerin iş kazası ve meslek hastalıkları ile ilgili sigorta primleri devletçe karşılanır.
- Öğrenciler, mesleki eğitim yaptıkları işletmelerin sosyal imkânlarından faydalanır.

EĞİTİM SONRASI

Eğitim sonrası ise kişiler genellikle kendi işini kurar, gelirleri işyerinin bulunduğu konuma, ustanın yeteneğine, tamirden başka iş yapılıp yapılmadığına göre değişmekle birlikte asgari ücretin 2-3 katı arasında değişen oranlarda bir gelir temin edilebilmektedir.
ADANA. E-F 1.1 2014/II
SAAT TAMİRCİSİ
________________________________________________________

G- MESLEKTE İLERLEME
MESLEKİ EĞİTİMDE İLERLEME

Mesleki eğitim merkezlerinden kalfa olarak mezun olanlar bir işyerinde çalışıp aynı zamanda teorik eğitimlerine de devam edebilirler. İlköğretim (ortaokul) mezunu kalfa ve ustalar, mesleki ve teknik açık öğretim lisesine devam ederek, meslek lisesi diploması alabilirler. Mesleğinde ustalık eğitimi çalışma süresi 2 yıldır.

İŞ HAYATINDA İLERLEME

Meslekte usta ve usta öğretici unvanlarına yükselmek mümkündür. Ustalık belgesine sahip olanlar veya bunları işyerlerinde çalıştıranlar bağımsız işyeri açabilirler. Ayrıca, işyerinde çırak çalıştırması için de "Usta Öğretici" belgesine sahip çalışanın olması zorunludur.

BENZER MESLEKLER

- Saat yapımcısı
- Hassas aletler tamircisi
ADANA. G 1.1 2014/I
SAAT TAMİRCİSİ

H- EK BİLGİLER

SORUMLULUK

Bozulduğu için kendisine gelen saatleri iyi tamir etmekten ve korumaktan sorumludur.

GÖREV

- İş organizasyonu yapar,
- Çevre koruma önlemleri alır,
- İş sağlığı ve güvenliğine ilişkin faaliyetleri uygular,
- Kalite Yönetim Sistemi kurallarına uygun çalışır,
- Mesleki gelişim faaliyetlerinde bulunur.
I- KAYNAKÇA
- Meslek Elemanları,
- 3308 Sayılı Kanun,
- Türk Meslekler Sözlüğü İİBK Genel Müdürlüğü 1983 - Yayın no: 173,
- MEB Çıraklık ve Yaygın Eğitim Genel Müdürlüğü, Saat Tamirciliği Meslek Dalı Eğitim Programı,
- Çıraklık eğitimi program kitapçığı,
- Çıraklık ve Yaygın Eğitim Faaliyetleri” Milli Eğitim Bakanlığı Çıraklık ve Yaygın Eğitim Genel Müdürlüğü, Ankara-1999,
- Meslek Danışma Komisyonu (MEDAK) Üyesi Kuruluşlar.
İ -AYRINTILI BİLGİ İÇİN
- İlgili eğitim kurumları,
- Türkiye İş Kurumu web sayfası www.iskur.gov.tr
- Ulusal Meslek Bilgi Sistemi http://mbs.meb.gov.tr/
- T.C. Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığı, http://www.osym.gov.tr/
- Bünyesinde “Meslek Bilgi Merkezi” Bulunan Çalışma ve İş Kurumu İl Müdürlükleri/Hizmet Merkezleri
Bu dosya; meslek seçme aşamasında olan gençleri bilgilendirme amaçlı olup, meslek mensupları, işyerleri, mesleğin eğitim yerleri ve meslek odalarından bilgi alınarak oluşturulmuştur.
ADANA. H-I-İ 1.1 2014/I

Radyo ve Televizyon Tamircisi Ne İş Yapar? Nasıl Olunur?


RADYO VE TELEVİZYON TAMİRCİSİ

TANIM

Radyo veya televizyon alıcılarının tamir işlerini atölyede veya kullanıldığı yerde yapan kişidir.

A- GÖREVLER

- Onarılacak radyo veya televizyonun şemasını inceler,
- Çeşitli ölçme aletleri kullanarak bozukluğun kaynağını saptar,
- Bozuk parçayı onarır veya yerine yenisini takar,
- Kablo bağlantılarını yeniler veya yeniden lehim yapar,
- Alıcı cihazın ses ve/veya görüntüsünü ayarlar,
- Alıcı cihazın antenini kurar ve ayarlar.

KULLANILAN ARAÇ, GEREÇ VE EKİPMAN

- Tornavida, yan keski, pense, kargaburun, cımbız, mengene, eğe, çekiç, testere, bireyiz, lehim emici pompası, avometre, sinyal izleyici, kontrol kalemi, transistör test aletleri, patern jeneratörü, anahtar takımı, tabanca havya ve doğru akım güç kaynağı.
BURSA. A 1.1 2014/I
RADYO VE TELEVİZYON TAMİRCİSİ

B- MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ GENEL ÖZELLİKLER

Radyo ve televizyon tamircisi olmak isteyenlerin;
- Fen bilimlerinde başarılı,
- Elektroniğe ilgi duyan,
kimseler olmaları gerekir.

C- ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI

Radyo ve televizyon tamircileri atölyelerde görev yaparlar. Çalışma alanı genellikle elektrikle aydınlatılmış, dış uyarıcılardan yalıtılmış mekanlardır. Çalışmalar genellikle ayakta yürütülür. Kişi birinci derecede alet ve malzeme ile ilgilidir. Zaman zaman diğer meslektaşları ve iş sahipleri ile iletişim kurması gerekir.
BURSA. B-C 1.1 2014/I
RADYO VE TELEVİZYON TAMİRCİSİ
_________________________________________________________

D- MESLEK EĞİTİMİ MESLEK EĞİTİMİNİN
VERİLDİĞİ YERLER

Mesleğin eğitimi; yeterli sayıda müracaat olması durumunda mesleki eğitim merkezlerinin “Elektrik-Elektronik Teknolojisi” alanı “Görüntü ve Ses Sistemleri” dalında, kalfalık ve ustalık eğitimleri verilmektedir.
Ayrıca mesleki ve teknik ortaöğretim okul/kurumların aynı alan ve meslek dalında da bu mesleğin eğitimi verilmektedir.

MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI

Çıraklık eğitimine başlayabilmek için,
- En az ortaokulu tamamlamış, açık lise veya açık meslek liselerinden birine kayıt yaptırmış olmak,
- Bünyesi ve sağlık durumu mesleğin gerektirdiği işleri yapmaya uygun olmak,
- 14 yaşını doldurmuş, 19 yaşından gün almamış olmak. Ancak, 19 yaşından gün almış olanlardan daha önce çıraklık eğitiminden geçmemiş olanlar yaşlarına ve eğitim seviyelerine uygun olarak düzenlenecek mesleki eğitim programlarına göre çıraklık eğitimine alınabilir.
- Eğitim görmek istediği meslekte bir işyeri bulmak ve işveren ile çıraklık sözleşmesi imzalamak gerekmektedir.

EĞİTİMİN SÜRESİVE İÇERİĞİ

Mesleğin eğitim süresi ilköğretim mezunu olanlarda 3 yıl, lise veya daha üst düzeyde genel eğitim görmüş olanlarda ise 1,5 yıldır. 3308 Sayılı Mesleki Eğitimi Kanunu'na göre meslek liselerinin öğrencileri teorik eğitimlerini haftada iki gün okulda, pratik eğitimlerini haftada üç gün işletmelerde yaparlar. Mesleki eğitim merkezlerinde ise haftanın 1 günü mesleki eğitim merkezlerinde teorik eğitim, diğer günler ise işyerlerinde pratik (uygulamalı) eğitim görürler.
Kalfalık, Ustalık Meslek Dersleri:
Çıraklık ve mesleki eğitim kapsamında ders programı genel bilgi dersleri ile meslek bilgisi derslerinden oluşmaktadır.
Meslek derslerinde; kullanılan makine, teçhizat, araç-gerecin tanıtılması, tekniğe uygun olarak kullanılması, bunların temizlik ve bakımlarının yapılması, norm yazı yazma, serbest elle ve takım kullanarak mesleği ile ilgili çizimlerin yapılması, çizimi tamamlanmış plan ve projelerin okunmasının yanı sıra, İşletme Bilgisi ve İş Güvenliği hakkında da bilgiler verilmektedir.
Teorik olarak verilen bilgilerin yanında, işyerinde de usta öğreticinin gözetimi altında pratik çalışması yapılmaktadır.

EĞİTİM SONUNDA ALINAN
BELGE-DİPLOMA

Çıraklık eğitimini tamamlayanlara eğitim sonunda katıldıkları kalfalık sınavında başarılı olmaları halinde “Kalfalık Belgesi” verilir.
BURSA. D 1.1 2014/I
RADYO VE TELEVİZYON TAMİRCİSİ
_________________________________________________________

E- ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI

Meslek elemanları, radyo-televizyon tamir atölyelerinde, tamir ve bakım servislerinde iş bulabilmektedirler,
Endüstride özel ve resmi kuruluşlarda, küçük ve büyük iş alanlarında radyo televizyon tamirciliğinin yanı sıra genel elektronikle ilgili bölümlerde çalışabilirler. Ayrıca bu alanda imalat, bakım ve onarım servisleri kurabilirler,
Belli bir bilgi ve beceri düzeyine ulaştıklarında ve gerekli sermayeyi sağlayabildiklerinde işyeri açıp işveren olarak çalışabilirler. Genelde, piyasada, kendi işyerini açarak mesleği sürdürenlere daha sıkça rastlanmaktadır,
İşyerleri, kendi yetiştirdikleri elemanları tercih etmektedirler.

F- EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
EĞİTİM SÜRESİNCE

- 3308 sayılı “Mesleki Eğitim Kanunu” gereğince, işletmelerde mesleki eğitim gören öğrencilere, asgari ücretin net tutarının yirmi ve üzerinde personel çalıştıran işyerlerinde yüzde 30’undan, yirmiden az personel çalıştıran işyerlerinde yüzde 15’inden aşağı olmamak üzere ücret verilir.
- Eğitim gören öğrencilerin iş kazası ve meslek hastalıkları ile ilgili sigorta primleri devletçe karşılanır.
- Öğrenciler, mesleki eğitim yaptıkları işletmelerin sosyal imkânlarından faydalanır.

EĞİTİM SONRASI

- Mesleki bilgilerini geliştirene kadar, en az asgari ücret düzeyinde bir ücret almaktadırlar.
- Kendi işyerlerini kurduklarında ise, ücret iş kapasitelerine bağlı olarak değişmekle beraber asgari ücretin 3-4 katı veya daha fazla bir gelire sahip olabilmektedirler.
BURSA E-F 1.1 2014/I
RADYO VE TELEVİZYON TAMİRCİSİ
_________________________________________________________

G- MESLEKTE İLERLEME
MESLEKİ EĞİTİMDE İLERLEME

Mesleki eğitim merkezlerinden kalfa olarak mezun olanlar bir işyerinde çalışıp aynı zamanda teorik eğitimlerine de devam edebilirler. İlköğretim (ortaokul) mezunu kalfa ve ustalar, mesleki ve teknik açık öğretim lisesine devam ederek, meslek lisesi diploması alabilirler. Mesleğinde ustalık eğitimi çalışma süresi 2 yıldır.

İŞ HAYATINDA İLERLEME

Meslekte usta ve usta öğretici unvanlarına yükselmek mümkündür. Ustalık belgesine sahip olanlar veya bunları işyerlerinde çalıştıranlar bağımsız işyeri açabilirler. Ayrıca, işyerinde çırak çalıştırması için de "Usta Öğretici" belgesine sahip çalışanın olması zorunludur.

BENZER MESLEKLER

- Elektronik Teknisyeni
- Elektrikli Ev Aletleri Tamircisi
- Bilgisayar Bakım ve Onarımcısı
- Büro Makineleri Bakım ve Onarımcısı
- Haberleşme Cihazları Bakım ve Onarımcısı
- Elektrik ve Elektronik Malzemeler Satış Elemanı
- Saat, Elektrikli Aletler ve Elektronik Araçlar Satış Elemanı
BURSA. G 1.1 2014/I
RADYO VE TELEVİZYON TAMİRCİSİ
_________________________________________________________
H- EK BİLGİLER

GÖREV

- İş organizasyonu yapar,
- Çevre koruma önlemleri alır,
- İş sağlığı ve güvenliğine ilişkin faaliyetleri uygular,
- Kalite Yönetim Sistemi kurallarına uygun çalışır,
- Mesleki gelişim faaliyetlerinde bulunur.
I- KAYNAKÇA
- MEB Çıraklık Eğitim Merkezi Eğitim Programı-Ankara-1983,
- Çıraklık ve Yaygın Eğitim Faaliyetleri” Milli Eğitim Bakanlığı Çıraklık ve Yaygın Eğitim Genel Müdürlüğü, Ankara-1999,
- Türkiye İş Kurumu Türk Meslekler Sözlüğü,
- Türkiye İş Kurumu Meslek Tanıtım Broşürü-Ankara-1987 Yayın No: 199,
- Meslek elemanları,
- 3308 Sayılı Kanun,
- Meslek Danışma Komisyonu (MEDAK) üyesi kuruluşlar.
İ -AYRINTILI BİLGİ İÇİN
- İlgili eğitim kurumları,
- Türkiye İş Kurumu web sayfası www.iskur.gov.tr
- Ulusal Meslek Bilgi Sistemi http://mbs.meb.gov.tr/
- T.C. Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığı, http://www.osym.gov.tr/
- Bünyesinde “Meslek Bilgi Merkezi” Bulunan Çalışma ve İş Kurumu İl Müdürlükleri/Hizmet Merkezleri
Bu dosya; meslek seçme aşamasında olan gençleri bilgilendirme amaçlı olup, meslek mensupları, işyerleri, mesleğin eğitim yerleri ve meslek odalarından bilgi alınarak oluşturulmuştur.
BURSA H-I-İ 1.1 2014/I

Pamuk Eksperi Ve İplikçilik Teknikeri Ne İş Yapar? Nasıl Olunur?


PAMUK EKSPERİ VE İPLİKÇİLİK TEKNİKERİ

TANIM

Satın alınacak veya ihraç edilecek pamuğu kanun, tüzük ve yönetmelik hükümlerine göre denetleyen, kalitesini belirleyen ve kalitelerine göre sınıflandıran kişidir.

A- GÖREVLER

- Pamuk balyalarından usulüne uygun olarak numune alır,
- Alınan numuneleri renk ayrımı, yabancı madde olup olmadığı ve çırçırlama durumu gibi yönlerden sınıflandırır,
- Pamuğun özelliklerini belirler (incelik, olgunluk, kıvrım sayısı, elastikiyet, boya tutma, nem derecesi kabiliyeti vb.),
- İncelediği pamuk hakkında ekspertiz raporu hazırlar,
- Dış ülkelere satılacak pamuklarda, bekletildiği süre içerisinde ve nakilleri sırasında özelliklerini kaybedip kaybetmediğine, ambalajları ile resmi marka ve işaretlerinin bozulup bozulmadığına, ihracatçı tarafından beyan edilen hususların balyalar üzerinde gösterilen resmi marka ve işaretlere uygun olup olmadığına bakar,
- Uygun olanlara ihraç kontrol belgesi verir, uygun olmayanlara ise durumu bir tutanakla tespit ederek mal sahibine bilgi verir ve gereğinin yapılması için de üst makamlara durumu iletir.

KULLANILAN ARAÇ, GEREÇ VE EKİPMAN

- Mikroner cihazı,
- Fibrograf cihazı,
- Damgalama malzemeleri,
- Resmi mühür ve kaşeler,
- Makas, pense, çekiç, tornavida, çakı vb.
ADANA A 1.1 2014/II
PAMUK EKSPERİ VE İPLİKÇİLİK TEKNİKERİ
________________________________________________________

B- MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ GENEL ÖZELLİKLER

Pamuk eksperi ve iplikçilik teknikeri olmak isteyenlerin;
- Tarımsal ve endüstriyel üretim faaliyetlerinden hoşlanan,
- Temel bilimler yanında Sosyoloji, Ekonomi, Psikoloji gibi sosyal bilimlere ilgi duyan,
- Düşüncelerini başkalarına etkili bir şekilde aktarabilen,
- Başkaları ile olumlu ilişkiler kurabilen,
- Dikkatli ve sorumlu
kimseler olmaları gerekir.

C- ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI

Pamuk eksperi ve iplikçilik teknikeri pamuk depolarında, pamuk işleyen fabrika ve atölyelerde görev yaparlar. Çalışma ortamı kapalı, loş, hava pamuk lifleri ile yüklü olabilir. Pamuk eksperi ve iplikçilik teknikeri çalışırken, mal sahipleri, bulunduğu ortamdaki diğer işçiler ve meslektaşlarıyla iletişim halindedir. Görevi gereği, pamuk balyaları ve çırçır atölyelerinin bulunduğu yerlere gitmeyi gerektirdiğinden zaman zaman seyahat edebilir.
ADANA B-C 1.1 2014/II
PAMUK EKSPERİ VE İPLİKÇİLİK TEKNİKERİ
________________________________________________________

D- MESLEK EĞİTİMİ MESLEK EĞİTİMİNİN
VERİLDİĞİ YERLER

Meslek eğitimi, üniversitelere bağlı meslek yüksekokullarının “Pamuk Eksperliği ve İplikçilik” bölümünde verilmekte iken, bu bölüm adının “Tekstil Teknolojisi” olarak değişmesi nedeniyle, “Pamuk Eksperliği ve İplikçilik” adıyla artık öğrenci alınmamaktadır. Bu nedenle D- Meslek Eğitimi bölümünde bulunan bilgiler ”Pamuk Eksperliği ve İplikçilik” bölümü eğitiminin verildiği zamandaki araştırılan bilgileri kapsamaktadır.
.

MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI

Bu alanda öğrenim görebilmek için, lise veya dengi okul mezunu olmak ve Yükseköğretime Geçiş Sınavı’nda yeterli düzeyde puan almak gerekir.

EĞİTİMİN SÜRESİ VE İÇERİĞİ

Bu programın eğitim süresi 2 yıldır. Eğitim süresince; mesleğin gerektirdiği nitelikler göz önünde bulundurularak teorik ve uygulamaya yönelik bilgiler verilir.

EĞİTİM SONUNDA ALINAN
BELGE-DİPLOMA

Eğitim sonunda mezun olanlara “Pamuk Eksperliği ve İplikçilik” Önlisans Diploması” verilir.
ADANA D 1.1 2014/II
PAMUK EKSPERİ VE İPLİKÇİLİK TEKNİKERİ
________________________________________________________

E- ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI

Pamuk eksperi ve iplikçilik teknikerleri çırçırlama ve prese işletmelerinde, pamuklu dokuma sanayiinde pamuk depolarında ve pamuk ihracatı ve ithalatı yapan işletmelerde çalışabilirler.
Pamuk üretimi, tüketimi ve ihracatının artması pamuk eksperlerine olan ihtiyacı giderek artırmaktadır. Gelecekte de ülke ekonomisinde önemli konuma sahip olacağına kesin gözüyle bakılan pamuk ve pamuktan elde edilen ürünlerin, kaliteli olması ve dış pazarlarda satılabilmesi için kontrol mekanizmasının iyi çalıştırılması gerekecektir. Bunu sağlamak için nitelik ve nicelik olarak daha fazla pamuk eksperine ihtiyaç duyulacaktır.

F- EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
EĞİTİM SÜRESİNCE

Eğitim süresince öğrenciler, Kredi ve Yurtlar Kurumu Genel Müdürlüğünün sağladığı kredi imkanlarından yararlanabilirler.

EĞİTİM SONRASI

Pamuk eksperi ve iplikçilik teknikerleri özel sektörde çalıştıklarında ücretler, firmanın büyüklüğü ve ekonomik gücü de göz önünde bulundurularak karşılıklı anlaşmayla belirlenir. Özel sektörde ortalama ücret asgari ücretin 3-4 katı oranındadır.
Kamu sektöründe ise pazarlık söz konusu olmayıp belirlenen katsayı üzerinden ücret alırlar.
ADANA E-F 1.1 2014/II
PAMUK EKSPERİ VE İPLİKÇİLİK TEKNİKERİ
________________________________________________________

G- MESLEKTE İLERLEME
MESLEKİ EĞİTİMDE İLERLEME

Pamuk eksperi ve iplikçilik önlisans programını başarıyla tamamlayan öğrenciler, “Lisans Öğrenimine Dikey Geçiş Sınavında (DGS)” başarılı oldukları takdirde; ÖSYS kılavuzunda belirtilen programlara kontenjan dâhilinde dikey geçiş yapabilirler.

İŞ HAYATINDA İLERLEME

Pamuk eksperi ve iplikçilik teknikeri zaman içerisinde eğitim seviyeleri ve mesleki tecrübelerine dayalı olarak baş eksper, müdür yardımcısı, müdür olarak meslekte ilerleyebilirler.
.

BENZER MESLEKLER

- Tütün eksperi,
- Çay eksperi,
- Fındık eksperi.
ADANA G 1.1 2014/II
PAMUK EKSPERİ VE İPLİKÇİLİK TEKNİKERİ
________________________________________________________
H - EK BİLGİLER

GÖREV

- İş organizasyonu yapar,
- Çevre koruma önlemleri alır,
- İş sağlığı ve güvenliğine ilişkin faaliyetleri uygular,
- Kalite Yönetim Sistemi kurallarına uygun çalışır,
- Mesleki gelişim faaliyetlerinde bulunur.
I- KAYNAKÇA
- Meslek elemanları,
- Üniversiteler Yüksek Eğitim Kurumları ve Meslekler Rehberi (Prof. Dr. Yıldız KUZGUN) - ÖSYM Yayınları Ankara – 2000,
- Meslek Danışma Komisyonu (MEDAK) Üyesi Kuruluşlar.
İ- AYRINTILI BİLGİ İÇİN
- İlgili eğitim kurumları,
- Türkiye İş Kurumu web sayfası www.iskur.gov.tr
- Ulusal Meslek Bilgi Sistemi http://mbs.meb.gov.tr/
- T.C. Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığı, http://www.osym.gov.tr/
- Bünyesinde “Meslek Bilgi Merkezi” Bulunan Çalışma ve İş Kurumu İl Müdürlükleri/Hizmet Merkezleri
-
- Bu dosya; meslek seçme aşamasında olan gençleri bilgilendirme amaçlı olup, meslek mensupları, işyerleri, mesleğin eğitim yerleri ve meslek odalarından bilgi alınarak oluşturulmuştur.
ADANA H-I-İ 1.1 2014/II

Öğretmenlik Meslek Bilgisi Dersleri Öğretmeni Ne İş Yapar? Nasıl Olunur?


ÖĞRETMENLİK MESLEK BİLGİSİ DERSLERİ ÖĞRETMENİ


TANIM

Çalıştığı eğitim kurumunda; öğrencilere eğitim ve öğretim teknikleri ile ilgili eğitim veren kişidir.

A- GÖREVLER

Öğretmenlik meslek bilgisi dersleri ile ilgili hangi bilgi, beceri, tutum ve davranışların, hangi yaş düzeylerindeki öğrenci gruplarına, hangi yöntemlerle kazandırılacağı, MEB tarafından onaylanan öğretim programları ve ilgili mevzuatta belirtilmiştir.
Öğretmenlik meslek bilgisi dersleri öğretmeni, bu program çerçevesinde,
- Eğitim vereceği grubun düzeyine uygun bir çalışma planı yapar,
- Kendisine ayrılan ders saatlerinde planını uygulayarak öğrencilere alanı ile ilgili bilgi ve beceri kazandırır,
- Öğrencilerin başarılarını değerlendirir, başarıyı artırıcı önlemler alır,
- Eğitici kol çalışmalarında görev alarak öğrencilerin yeteneklerini geliştirici etkinlikler düzenler,
- Öğrencilerin gelişimlerini izler, sorunlarının çözümüne yardımcı olur,
- Alanı ile ilgili gelişmeleri izler, bunların öğretim programlarına yansıtılması için ilgililere önerilerde bulunur,
- Nöbetçi olduğu günlerde, okulun düzen ve disiplinini sağlamak üzere görev yapar,
- Sınıf öğretmeni olarak, öğrencilerin alan ve ders seçmelerine yardımcı olur, yönetimle ilişkilerini sağlamaya çalışır.

KULLANILAN ARAÇ, GEREÇ VE EKİPMAN

- Yıllık müfredat programı, günlük çalışma planları, not defteri, yoklama defteri,
- Ders kitapları,
- Okul araç ve gereçleri,
- Ders araç ve gereçleri.
ANKARA A 1.1 2014/I
ÖĞRETMENLİK MESLEK BİLGİSİ DERSLERİ ÖĞRETMENİ

B- MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ GENEL ÖZELLİKLER

Öğretmenlik meslek bilgisi dersleri öğretmeninin hem alanı hem de öğretmenlik mesleği ile ilgili niteliklere sahip kimseler olmaları gerekir.
Öğretmenlik meslek bilgisi dersleri öğretmeni olmak isteyenlerin;
- Sözel yeteneği gelişmiş,
- Sosyal konulara özellikle eğitim konularına meraklı,
- İnsanlarla iyi iletişim kurabilen,
- Düşüncelerini başkalarına açık bir biçimde aktarabilen,
- İyi bir öğrenme ortamı sağlayabilen,
- Dikkatli, işine özen gösteren,
- Mesleğinin sorunları ile ilgilenen ve çözüm yolları bulmaya çalışan,
- İnsanlarla iyi iletişim kurabilen, hoşgörülü, sabırlı,
- Öğrencilerin duygu ve düşüncelerini anlayabilen,
- Kendini geliştirmeye istekli, yaratıcı
kimseler olmaları gerekir.

C- ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI

Öğretmenlik meslek bilgisi dersleri öğretmeni, sınıfta görev yapar. Görevini genellikle ayakta yürütür. Çalışma ortamı oldukça gürültülü ve biraz tozludur.
ANKARA B-C 1.1 2014/I
ÖĞRETMENLİK MESLEK BİLGİSİ DERSLERİ ÖĞRETMENİ

D- MESLEK EĞİTİMİ MESLEK EĞİTİMİNİN
VERİLDİĞİ YERLER

MEB ve YÖK işbirliği ile açılan/açacak olan Ortaöğretim Alan Öğretmenliği Tezsiz Yüksek lisans ya da Pedagojik Formasyon programını başarı ile tamamlamış olan Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık, Psikoloji, Felsefe Grubu Öğretmenliği Sosyoloji(En az 16 kredi Felsefe, 16 kredi Psikoloji, 8 kredi Mantık aldığını belgelendirenler), Felsefe(En az 16 kredi Sosyoloji, 16 kredi Psikoloji aldığını belgeleyenler)bölümü mezunları ile atanmaktadır
.

MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI

Mesleğin eğitimine girebilmek için,
- Lise veya dengi okul mezunu olmak,
- ÖSYS (Öğrenci, Seçme ve Yerleştirme Sistemi) Kılavuzunda belirtilen şartları taşımak.

EĞİTİMİN SÜRESİ VE İÇERİĞİ

Mesleğin eğitim süresi 4 yıldır.
Eğitim süresince meslek dersleri ağırlıklı alınmaktadır.
Öğrenciler eğitimleri sırasında okullarda uygulama yapmaktadırlar.

EĞİTİM SONUNDA ALINAN
BELGE-DİPLOMA

Eğitimini başarı ile tamamlayanlara lisans diploması verilir.
ANKARA D 1.1 2014/I
ÖĞRETMENLİK MESLEK BİLGİSİ DERSLERİ ÖĞRETMENİ
____________________________________________________

E- ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI

Öğretmenlik meslek bilgisi dersleri öğretmenleri, Milli Eğitim Bakanlığına bağlı öğretmen liselerinde, Öğretmenlik meslek bilgisi dersleri öğretmeni olarak görev yapmaktadırlar.

F-EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
EĞİTİM SÜRESİNCE

Öğrenciler eğitimleri süresince Kredi ve Yurtlar Kurumunca verilen öğrenci kredisinden ve diğer kamu kurum ve kuruluşlarının sağladığı kredi ve burs olanaklarından da yararlanabilirler.

EĞİTİM SONRASI

Eğitim sonunda “Öğretmen” olarak atananlar 657 sayılı Devlet Memurları Yasası’na göre 9. Derecenin 1.kademesinden aylıkla göreve başlatılırlar. Bu öğretmenler yan ödeme, ek ders ücreti gibi olanaklardan da yararlanırlar.
Her yıl okullar açılmadan önce, tüm öğretmenlere eğitim- öğretim tazminatı adı altında bir ödeme yapılmaktadır.
Özel öğretim kurumlarında çalışanların elde ettikleri kazanç, net asgari ücretin en az 4 katı tutarındadır.
ANKARA E-F 1.1 2014/I
ÖĞRETMENLİK MESLEK BİLGİSİ DERSLERİ ÖĞRETMENİ
________________________________________________________

G- MESLEKTE İLERLEME
MESLEKİ EĞİTİMDE İLERLEME

Lisans eğitiminden sonra yüksek lisans ve doktora yaparak akademik kariyer
yapabilir ayrıca üniversitelerde, araştırma görevlisi, yrd. doçent, doçent ve
profesör olarak görev yapabilirler.

İŞ HAYATINDA İLERLEME

Milli Eğitim Bakanlığına bağlı meslek okullarında görev alanlar idarecilik yapabilmektedir (Müdür, Müdür Yardımcısı vb.).
Meslek elemanları Milli Eğitim Bakanlığınca yapılan müfettişlik sınavlarında başarılı oldukları takdirde alanlarında müfettişlik yapabilirler.
Ayrıca yapılan sınavda başarılı olmaları durumunda başöğretmen ve uzman öğretmen olabilirler.

BENZER MESLEKLER

- Rehber öğretmeni,
- Felsefe grubu öğretmeni.
ANKARA G 1.1 2014/I
ÖĞRETMENLİK MESLEK BİLGİSİ DERSLERİ ÖĞRETMENİ

GÖREV

- İş organizasyonu yapar,
- Çevre koruma önlemleri alır,
- İş sağlığı ve güvenliğine ilişkin faaliyetleri uygular,
- Kalite Yönetim Sistemi kurallarına uygun çalışır,
- Mesleki gelişim faaliyetlerinde bulunur.

I- KAYNAKÇA
- Meslek elemanları
- 9 sayılı T.C. MEB Talim ve Terbiye Kurulu Kararı Şubat/2014
- Meslek Danışma Komisyonu (MEDAK) üyesi kuruluşlar
İ- AYRINTILI BİLGİ İÇİN
- İlgili eğitim kurumları,
- Türkiye İş Kurumu web sayfası www.iskur.gov.tr
- Ulusal Meslek Bilgi Sistemi http://mbs.meb.gov.tr/
- T.C. Ölçme Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığı” http://osym.gov.tr/
- Bünyesinde “Meslek Bilgi Merkezi” bulunan Çalışma ve İş Kurumu İl Müdürlükleri/Hizmet Merkezleri
Bu dosya; meslek seçme aşamasında olan gençleri bilgilendirme amaçlı olup, meslek mensupları, işyerleri, mesleğin eğitim yerleri ve meslek odalarından bilgi alınarak oluşturulmuştur.
ANKARA H-I-İ 1.1 2014/I

Odyolog Ne İş Yapar? Nasıl Olunur?




ODYOLOG

TANIM 
İnsanların işitme ve denge kontrolleri ile işitme bozukluğunun önlenmesi için çalışmalar yapan ve ilgili uzman tabibin teşhis ve tedavi için yönlendirilmesine bağlı olarak işitme ve denge bozukluğunun derecesini çeşitli testler yardımı ile saptayan ve hastanın durumuna göre işitme cihazı ihtiyacını belirleyen ve uygulayan kişidir.

A- GÖREVLER
- İşitme ve denge ile ilgili hastalıkların tanısında uzman hekiminin yönlendirmesi ile tanısal testlerin gerçekleştirilmesi ve rehabilitasyonu ile işitme rehabilitasyonu için kullanılacak cihazların belirlenmesi, seçimi ve programlanmasını yapar.
- İşitme sağlığının korunması ve işitme kaybının önlenmesine yönelik çalışmalar yapar.
- Dil ve Konuşma bozukluklarını tarar ve değerlendirir.
- İşitme tarama programlarında görev alır ve bu programlardaki testleri yapar.
- Gürültü ölçümlerini yaparak işitmenin korunması hakkında gerekli önerilerde bulunur.
- Cerrahi işlemler esnasında cerrahın gerekli görmesi durumunda işitme ve denge ile ilgili sinir monitörizasyonu yapar
- Kulağa implante edilen cihazlarda ameliyat sırasında ve sonrasında cihaz ayarlamalarını yapar.
- İşitsel algı değerlendirmesi ve rehabiltasyonu yapar.
- İşitme ile ilgili eğitim programlarının hazırlanmasında görev alır.

KULLANILAN ALET VE MALZEMELER
- Odyometre cihazı,
- Timpanometre,
- Tarama(ABR),
- Klinik(ABR),
- Klinik OAE
- ENG
- ASSR
- Echog
- Latans testleri
- Postürografi
- VNG(denge cihazı),
- Otoakustik emisyon cihazı,
- REM cihazı,
- Koklear İmplant(Biyonik kulak),
- İmmitansmetre.
- HI-prolnoahlink testbox/Hit insertion Gain ccihazları
İSTANBUL A 1.1 2015/II
ODYOLOG

B- MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ GENEL ÖZELLİKLER
Odyolog olmak isteyenlerin;
- Görsel ve işitsel algısı yüksek,
- Ayrıntıyı algılama ve yoğun dikkat yeteneği olan,
- Göz-kulak-el-ayak eşgüdümle kullanabilen,
- Yönerge izleme yeteneği olan,
- Olaylar karşısında sakin ve tedbirli olan,
- Sosyal yardım ilgisi olan,
- Sabırlı, anlayışlı ve yardımsever,
- İnsanlarla iyi ilişkiler kurabilen,
- Sorumluluk duygusu olan,
- Planlama ve araştırma becerileri olan,
kimseler olması gerekir.

C- ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Odyolog hastanelerde, özel muayenehanelerde, KBB Merkezlerinde, üniversitelerde, işitme cihazı satış merkezlerinde, sivil toplum örgütlerinde, meslek odalarında ve diğer sağlık kurumlarında çalışabilirler. Çalışma ortamı güvenli, çalışma saatleri düzenlidir. Çalışma ortamında bulunan kişilerle iletişim halindedirler. Kurum yöneticileri, diğer sağlık personelleri, hastalar, öğrenciler, akademisyenler ve işitme cihazı üreten teknisyenler ile iletişim halindedirler.
İSTANBUL B-C 1.1 2015/II
ODYOLOG

D- MESLEK EĞİTİMİ MESLEK EĞİTİMİNİN
VERİLDİĞİ YERLER
Mesleğin eğitimi üniversitelere bağlı Sağlık Bilimleri Fakültesi veya Sağlık Bilimleri Yüksekokulu “Odyoloji” bölümünde verilmektedir.

MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI
Mesleğin eğitimine girebilmek için;
- Lise veya dengi okul mezunu olmak,
- ÖSYS (Öğrenci, Seçme ve Yerleştirme Sistemi) Kılavuzunda belirtilen
şartları taşımak. Ayrıca Tıp Fakültesi mezunları, Psikoloji mezunları, Biyomedikal, Biyofizik, Fizik, Akustik, Elektrik ve Elektronik Mühendisliği, Hemşirelik, Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon ve İşitme Engelliler Lisans mezunları da üniversitelerde bu mesleğe sahip olabilmek için tezli yüksek lisans yapabilmektedir.

EĞİTİMİN SÜRESİ VE İÇERİĞİ
Mesleğin lisans eğitim süresi 4 yıldır. Temel derslerin yanı sıra birinci sınıftan itibaren meslek dersleri de alınır. Eğitimler boyunca anatomi, fizyoloji, akustik, elektrofizyolojik testler, işitme cihazları ve koklear implant(biyonik kulak) gibi birçok alanda eğitimler verilir. İkinci sınıf sonundan itibaren hastanelerin Odyoloji ve Konuşma Bozuklukları, Vestibüler ve Denge ile Dil ve Konuşma Bozuklukları Merkezi’nde staj yapılabilmektedir. Mesleğin yüksek lisans eğitimi en az 2 yıldır. İki yıl sonunda kişiler Odyoloji uzmanı olabilirler.

EĞİTİM SONUNDA ALINAN
BELGE-DİPLOMA
Eğitimini başarı ile tamamlayanlara “Odyolog” diploması verilir.
İSTANBUL D 1.1 2015/II
ODYOLOG

E- ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
- Kamu hastanelerinde,
- Özel muayenehanelerde, özel hastanelerde
- KBB dal merkezlerinde,
- İşitme cihazı üretim ve satış merkezlerinde,
- Üniversiteler veya araştırma merkezlerinde - Formasyon eğitimi almış olan odyologlar okullarda İşitme Engelliler Öğretmeni olarak çalışmaktadırlar.
Mezunlar pediatrik odyolog, eğitim odyoloğu, klinik ve rehabilitasyon odyoloğu, endüstriyel odyolog gibi ünvanlar alarak farklı sektörlerde çalışabilmektedir.
Türkiye’de halihazırda 300 yüz odyoloji ve konuşma bozuklukları uzmanı bulunmaktadır. Kamu ve özel hastanelerin ihtiyacı ise yaklaşık 10.000 civarındadır. Meslekte çok büyük eleman açığı bulunmakta olup bu eksik KBB Uzmanları ve odyometristler ile giderilmeye çalışılmaktadır.
Türkiye’nin her bölgesinde işitme ve denge problemleri fazla olduğu için nitelikli eleman ihtiyacı fazladır. Devlet ve vakıf üniversitelerinde her yıl odyoloji alanında yeni bölümler açılmaktadır. 2023 yılına kadar sektörün ihtiyacı olan nitelikli eleman eksiğinin kapatılması planlanmıştır.

F- EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
EĞİTİM SÜRESİNCE
Üniversite eğitimi süresince Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumu’nun sağladığı kredi ve yurt imkânlarından yararlanabilirler. Ayrıca, kamu ve özel kurum ve kuruluşların sağladığı burs olanaklarından faydalanabilirler

EĞİTİM SONRASI
Kamu hastanelerinde çalışan odyologların maaşı net asgari ücretin yaklaşık 4 katı kadardır. Meslekte deneyimli olanlar özel hastanelerde net asgari ücretin 7 katı kadar ücret kazanabilirler.
İSTANBUL E-F 1.1 2015/II
ODYOLOG
_______________________________________________________

G- MESLEKTE İLERLEME
MESLEKİ EĞİTİMDE İLERLEME
Üniversitelerde Öğretim elemanı olarak görev alanlar akademik kariyer yapabilirler. (Araştırma Görevlisi, Doktor, Yrd. Doç., Doçent ve Profesör)

İŞ HAYATINDA İLERLEME
Odyoloji programından mezun olanlar odyoloji yüksek lisansı yaparak pediatrik odyolog, eğitim odyoloğu, klinik ve rehabilitasyon odyoloğu gibi ünvanlar alarak farklı sektörlerde uzman olarak çalışabilmektedir. Odyolog olarak çalışanlarda kariyer ilerlemesi yoktur.

BENZER MESLEKLER
- Dil konuşma terapisti,
- Odyometris
- Kulak Burun Boğaz Hastalıkları Uzmanı
İSTANBUL G 1.1 2015/II
ODYOLOG
_______________________________________________________

H- EK BİLGİLER
Odyoloji biliminin 1900’lü yılların başlarında gelişmeye başladığı görülür. İkinci dünya savaşından sonra çok sayıda işitme ve dil-konuşma sorunu olan hastanın tedavilerinde ve rehabilitasyonunda önemli sorunlar ortaya çıkmıştır. Bu sorunlar yeni bir meslek grubunun doğmasına yol açmıştır. İlk olarak ABD’de bu alana meslek elemanlarını yetiştiren lisans düzeyinde okullar kurulmuştur. Odyolog ve konuşma terapisti, Kulak Burun Boğaz, Beyin Cerrahisi, Nöroloji, Plastik Cerrahi, Çocuk Ruh Sağlığı, Psikiyatri gibi uzmanlık alanlarının oluşturduğu disiplinler arası çalışmalarda, bağımsız meslek grubu olarak yer almıştır.
Türkiye’de ilk kez, 1968 yılında Hacettepe Üniversitesi’nde Odyoloji yüksek lisans programına öğrenci alınmış ve bu alanda uzman yetiştirilmeye başlanmıştır. İlerleyen süreçte, konuşma bozukluğu alanındaki ihtiyaç ve bu alanda eğitim veren bir kurum olmaması nedeniyle 1989 yılında Odyoloji ve Konuşma Bozuklukları yüksek lisans programı olarak eğitime devam edilmiştir. Günümüzde halen Hacettepe ve Marmara Üniversiteleri’nde yüksek lisans ve doktora düzeyinde, Dokuz Eylül, Çukurova, Gazi ve Ondokuz Mayıs Üniversiteleri’nde yüksek lisans düzeyinde eğitim verilmektedir. Bu programlardan mezun olan kişi sayısı Türkiye ihtiyaçları düşünüldüğünde oldukça sınırlı kalmaktadır.
2011 yılında ise İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi’nde Odyoloji lisans programı eğitim- öğretime başlamış durumdadır. 2012 yılında ise Bezmialem Vakıf Üniversitesi, Turgut Özal Üniversitesi, İnönü Üniversitesi ve Hacettepe Üniversitesi’nde Odyoloji Bölümleri açılmış durumdadır. 2013 yılında ise İstanbul Aydın ve İstanbul Gelişim Üniversite’lerinde de Odyoloji bölümleri açılmıştır. Türkiye’de yaklaşık 3 milyon işitme engelli birey bulunmaktadır. Bu bireylerin rehabilitasyonu için mevcut odyolog sayısı eksik kalmaktadır. İhtiyacın giderilmesi için her yıl yeni odyoloji bölümleri açılmakta ve sektörün ihtiyacı giderilmeye çalışılmaktadır.

GÖREV
- İş organizasyonu yapar,
- Çevre koruma önlemleri alır,
- İş sağlığı ve güvenliğine ilişkin faaliyetleri uygular,
- Kalite Yönetim Sistemi kurallarına uygun çalışır,
- Mesleki gelişim faaliyetlerinde bulunur.
İSTANBUL/ H 1.1 2015/II
ODYOLOG
_______________________________________________________
I-KAYNAKÇA
- Meslek elemanları,
- Hacettepe Ünbiversitesi, odyoloji bölümü
- Bezm-i Alem Üniversitesi,
- İstanbul Gelişim Üniversitesi,
- İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi,
-Resmi Gazete 22 mayıs 2014 sayı / 29007 Sağlık Meslek Mensupları ile Sağlık Hizmetlerinde Çalışan Diğer Meslek Mensuplarının İş ve Görev Tanımlarına Dair Yönetmelik
- Odyoloji Konuşma-Ses Uzmanları Derneği www.odyoloji.org.tr
- İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi,
- MEDAK (Meslek Danışma Komisyonu) üyesi kuruluşlar.
İ- AYRINTILI BİLGİ İÇİN
- İlgili Eğitim Kurumları,
- Türkiye İş Kurumu web sayfası www.iskur.gov.tr
- Ulusal Meslek Bilgi Sistemi http://mbs.meb.gov.tr/
- Türkiye İş Kurumu Meslek Bilgi Merkezleri,
- T.C. Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığı,
www.osym.gov.tr
- Bünyesinde “Meslek Bilgi Merkezi” Bulunan Çalışma ve İş Kurumu
- İl Müdürlükleri/Hizmet Merkezleri,
Bu dosya; meslek seçme aşamasında olan gençleri bilgilendirme amaçlı olup, meslek mensupları, işyerleri, mesleğin eğitim yerleri ve meslek odalarından bilgi alınarak oluşturulmuştur.
İSTANBUL I-İ- 1.1 2015 /II

Nakış Öğretmeni Ne İş Yapar? Nasıl Olunur?



NAKIŞ ÖĞRETMENİ

TANIM
Çalıştığı eğitim kurum ya da kuruluşunda; öğrencilere ya da yetişkinlere, nakış ile ilgili eğitim veren kişidir.

A- GÖREVLER
Nakış ile ilgili hangi bilgi, beceri, tutum ve davranışların, hangi yaş düzeylerindeki öğrenci gruplarına hangi yöntemlerle kazandırılacağı, MEB tarafından onaylanan öğretim programları ve ilgili mevzuatta belirtilmiştir.
Nakış öğretmeni, bu program çerçevesinde,
- Eğitiminden sorumlu olduğu grubun düzeyine uygun bir çalışma planı yapar,
- Sorumlu olduğu atölye, laboratuar, işlik vb. yerleri sürekli olarak eğitime hazır durumda bulundurur. (Gerektiğinde kullanılan alet ve makinelerin bakımlarını ve basit onarımlarını yapar.)
- Kendisine ayrılan ders saatlerinde planını uygulayarak öğrencilere alanı ile ilgili bilgi ve beceri kazandırır,
- Öğrencilerin başarılarını değerlendirir, başarıyı artırıcı önlemler alır,
- Eğitici kol çalışmalarında görev alarak öğrencilerin yeteneklerini geliştirici etkinlikler düzenler,
- Öğrencilerin gelişimlerini izler, sorunlarının çözümüne yardımcı olur,
- İşletmelerde uygulama yapan öğrencilerin çalışmalarını izler, ilgililere rehberlik eder,
- Çevresindeki sanayi kuruluşları ile işletmelerdeki gelişmeleri izler, bunların öğretim programlarına yansıtılması için ilgililere önerilerde bulunur,
- Nöbetçi olduğu günlerde, okulun düzen ve disiplinini sağlamak üzere görev yapar,
- Sınıf öğretmeni olarak, öğrencilerin alan ve ders seçmelerine yardımcı olur, yönetimle ilişkilerini sağlamaya çalışır.

KULLANILAN ARAÇ, GEREÇ VE EKİPMAN
- Alanı ile ilgili meslek dersleri eğitim-öğretim programı, yıllık ve günlük çalışma planları, not defteri, ders defteri ve yoklama fişi, öğrenci iş takip formu,
- Ders kitapları, yardımcı kitaplar, iş ve işlem yaprakları, bilgi yaprakları, meslek alanı ile ilgili çeşitli teknik yayınlar,
- Eğitim araçları (Projeksiyon, tepegöz, video, TV, videobantları, saydam, bilgisayar, bilgisayar yazılımları, CD vb.)
- Dikiş makinesi, nakış makinesi, ışıklı masa,
- Makine nakışları ve el nakışları ile ilgili araç ve gereçler kullanılır.
ANKARA A 1.1 2014/II
NAKIŞ ÖĞRETMENİ

B- MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ GENEL ÖZELLİKLER
Nakış öğretmeninin hem alanıyla ilgili hem de öğretmenlik mesleği ile ilgili niteliklere sahip olması gerekir.
Nakış öğretmeni olmak isteyenlerin;
- Yaratıcı ve estetik değerlendirme gücüne sahip,
- Renkleri ayırdedebilen,
- Şekiller arasındaki benzerlikleri ve farklılıkları algılayabilen
- Düşüncelerini ve bilgisini başkalarına açık bir biçimde aktarabilen,
- İyi bir öğrenme ortamı sağlayabilen,
- Dikkatli, sabırlı, işine özen gösteren,
- İnsanlarla iyi iletişim kurabilen, hoşgörülü,
- Mesleğin sorunları ile ilgilenen ve çözüm yolları bulmaya çalışan,
- Öğrencilerin duygu ve düşüncelerini anlayabilen,
- Kendini geliştirmeye istekli,
- Yaratıcı
kimseler olmaları gerekir.

C- ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Nakış öğretmeni, sınıfta ve atölyede görev yapar, görevini genellikle ayakta yürütür. Çalışma ortamı temiz, aydınlık, makine nakışları dersinde oldukça gürültülüdür.
ANKARA B-C 1.1 2014/II
NAKIŞ ÖĞRETMENİ

D- MESLEK EĞİTİMİ MESLEK EĞİTİMİNİN
VERİLDİĞİ YERLER
Mesleğin eğitimi ''Nakış Öğretmenliği'' bölümünde verilmekte iken, bu bölüme artık öğrenci alınmamaktadır. Bu nedenle D- Meslek Eğitimi bölümünde bulunan bilgiler bu bölümde eğitiminin verildiği zamandaki araştırılan bilgileri kapsamaktadır.

MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI
Mesleğin eğitimine girebilmek için,
- Lise veya dengi okul mezunu olmak,
- ÖSYS (Öğrenci, Seçme ve Yerleştirme Sistemi) Kılavuzunda belirtilen şartları taşımak.
Meslek Yüksekokulları ile Açıköğretim Önlisans Programlarının; Dikey Geçiş Sınavı (DGS) Kılavuzunda belirtilen bölümlerinden mezun olanlar, ÖSYM tarafından açılan Dikey Geçiş Sınavı’nda başarılı oldukları takdirde “Nakış öğretmenliği” lisans programına dikey geçiş yapabilirler.

EĞİTİMİN SÜRESİ VE İÇERİĞİ
Mesleğin eğitim süresi 4 yıldır.
Eğitim süresince öğrenciler;
- El nakışları, makine nakışları, temel sanat eğitimi, mesleki resim ve makine bilgisi dersleri ile ilgili teorik ve uygulamalı meslek dersleri alırlar.
Ayrıca;
- İşe uygun araç-gerecin seçimi, kullanımı, bu araçların bakımı, basit onarımı ve korunması,
- El ve makine nakış çeşitlerini uygularken kaynakları araştırma, tanıma ve uygun olanını seçme,
- El ve makine nakışları ile ilgili teknikleri uygulama,
- Geleneksel nakışlarımızı koruma, yaşatma, aslına bağlı olarak geliştirme,
- El ve makine nakışları üretim alanında, yeni uygulamalarla araştırmalar yapma,
- İş güvenliği kurallarına uyma konularında bilgi ve beceri kazanırlar.
- Fakülte son sınıfta öğrenciler bir yarıyıl "Öğretmenlik Uygulaması" yaparlar.

EĞİTİM SONUNDA ALINAN
BELGE-DİPLOMA
Meslek eğitimini başarı ile tamamlayanlara “Nakış Öğretmenliği” Lisans Diploması" verilir.
ANKARA D 1.1 2014/II
NAKIŞ ÖĞRETMENİ

E- ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Nakış öğretmenlerinin; büyük çoğunluğu Milli Eğitim Bakanlığına bağlı kız meslek liselerinde ve yaygın eğitim kurumlarında (halk eğitim merkezleri, kız teknik öğretim olgunlaşma enstitüleri, pratik kız sanat okulları vb.) Nakış alanının teorik ve uygulamalı meslek derslerine girerler.
Özel işyerinde çalışabilirler.
Olanakları elverenler, kendi işyerlerini açabilirler.

F-EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
EĞİTİM SÜRESİNCE
- Meslek eğitimi sırasında Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumu Genel Müdürlüğü'nün verdiği öğrenim kredisi, katkı (harç) kredisi ve yurt hizmetlerinden yararlanabilirler.
- Öğrenciler çeşitli kurum ve kuruluşlarca sağlanan burslardan da istifade edebilirler.

EĞİTİM SONRASI
- Eğitim sonunda öğretmenliğe hak kazanan ve yeni göreve başlayan öğretmenler 657 Sayılı Devlet Memurları Kanunu'na göre 9. derecenin 1. kademesinden aylıkla göreve başlayarak maaş, yan ödeme, ek ders ücreti alırlar. Ayrıca görev yaptıkları okul bünyesinde döner sermaye işletmesi bulunduğu takdirde döner sermaye ücretinden belli oranda pay alırlar.
- Ayrıca her yıl tüm öğretmenlere okullar açılmadan önce eğitim-öğretim tazminatı adı altında bir ödeme yapılmaktadır.
ANKARA E-F 1.1 2014/II
NAKIŞ ÖĞRETMENİ

G- MESLEKTE İLERLEME
MESLEKİ EĞİTİMDE İLERLEME
Lisans eğitiminden sonra yüksek lisans ve doktora yaparak akademik kariyer yapabilir, ayrıca üniversitelerde araştırma görevlisi, doçent ve profesör unvanını alabilirler.

İŞ HAYATINDA İLERLEME
Çalıştıkları eğitim kurumunda ve işletmelerde yönetim kademelerinde görev alabilirler.
Meslek elemanları Milli Eğitim Bakanlığınca yapılan müfettişlik sınavlarında başarılı oldukları takdirde alanlarında müfettişlik yapabilirler.
Ayrıca yapılan sınavda başarılı olmaları durumunda başöğretmen ve uzman öğretmen olabilirler.

BENZER MESLEKLER
- El sanatları öğretmeni.
ANKARA E-F 1.1 2014/II
NAKIŞ ÖĞRETMENİ
________________________________________________________
H- EK BİLGİLER
GÖREV
- İş organizasyonu yapar,
- Çevre koruma önlemleri alır,
- İş sağlığı ve güvenliğine ilişkin faaliyetleri uygular,
- Kalite Yönetim Sistemi kurallarına uygun çalışır,
- Mesleki gelişim faaliyetlerinde bulunur.
I- KAYNAKÇA
- 9 sayılı T.C. MEB Talim ve Terbiye Kurulu Kararı Şubat/2014
- Meslek elemanları,
- ÖSYM Üniversiteler Yükseköğretim Programları ve Meslekler Rehberi-2000,
- Meslek Danışma Komisyonu (MEDAK) üyesi kuruluşlar
İ- AYRINTILI BİLGİ İÇİN
- İlgili eğitim kurumları,
- Türkiye İş Kurumu web sayfası www.iskur.gov.tr
- Ulusal Meslek Bilgi Sistemi http://mbs.meb.gov.tr/
- T.C. Ölçme Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığı” http://osym.gov.tr/
- Bünyesinde “Meslek Bilgi Merkezi” bulunan Çalışma ve İş Kurumu İl Müdürlükleri/Hizmet Merkezleri
Bu dosya; meslek seçme aşamasında olan gençleri bilgilendirme amaçlı olup, meslek mensupları, işyerleri, mesleğin eğitim yerleri ve meslek odalarından bilgi alınarak oluşturulmuştur.
ANKARA H-I-İ 1. 2014/ II

Maden Mühendisi Ne İş Yapar? Nasıl Olunur?




MADEN MÜHENDİSİ

TANIM
Yeraltında ve yer üstünde bulunan her tür enerji, maden ve doğalgaz yatağının ekonomik bir biçimde işletilmeye elverişli olup olmadığına karar veren, madenlerin işletilmesi için gerekli tesisleri tasarlayan, yapımını gerçekleştiren ve işleten kişidir.

A- GÖREVLER
- Maden sahalarını saptamak için, jeolojik, topoğrafik ve çevresel etkileri değerlendirir, olası maden sahalarından örnekler aldırır, kimyasal ve petrografik analizlerinin kimya ve jeoloji mühendislerince yapılmasını sağlar. Düzenlenen raporları jeoloji mühendisleriyle değerlendirir. Maden yataklarının yerini, rezerv miktarını, etrafını saran tabakaların cinslerini ve özelliklerini saptar,
- Madenlerin çıkartılması için, maden kuyusu, galeri kırma ve ayırma tesisleri, su ve elektrik kaynakları ile taşıma kolaylıkları gibi yer üstü tesis ve araçları planlar, maliyetini hesaplar,
- Üretim yöntemlerine, maden yatağının karakterine, tipine ve büyüklüğüne göre kullanılacak makine ve teçhizatın tipini belirler,
- Yeraltında ve yerüstünde yürütülen maden ve taş ocağı işlerine gözetmenlik yapar,
- Maden ve taş ocaklarında minerallerin tabi tutulduğu yıkama, kırma ve cevher tozlarını sıvı bir ortamda yüzdürerek ayırma gibi işlemleri planlar ve çalışmaları gözetir.

KULLANILAN ARAÇ, GEREÇ VE EKİPMAN
- Kazı makineleri,
- Pusula, harita, dedektör,
- Çekiç,
- Topoğrafik ölçüm aletleri,
- Gaz ölçüm cihazları,
- İş güvenliği ve kurtarma cihazları,
- İlk yardım araç ve ekipmanları kullanır.
BURSA A 1.1 2014/I
MADEN MÜHENDİSİ

B- MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ GENEL ÖZELLİKLER
Maden mühendisi olmak isteyenlerin;
- Sayılarla akıl yürütebilme gücüne sahip,
- Kimya, matematik, fizik, jeoloji konularına ilgili ve bu alanda başarılı,
- Başkaları ile iyi iletişim kurabilen, başkalarını yönetebilen,
- Sorumlu, sabırlı ve titiz
kimseler olmaları gerekir.

C- ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Maden mühendisi, büro, şantiye, açık arazi ve yeraltı gibi, o anda üzerinde çalıştığı projeye bağlı olarak çok çeşitli yerlerde çalışabilir. Maden mühendisleri, jeologlar, jeofizik mühendisleri, maden teknikerleri ve işçilerle iletişim halindedirler.
BURSA B-C 1.1 2014/I
MADEN MÜHENDİSİ

D- MESLEK EĞİTİMİ MESLEK EĞİTİMİNİN
VERİLDİĞİ YERLER
Mesleğin eğitimi üniversitelerin mühendislik-mimarlık fakültelerinin Maden Mühendisliği bölümlerinde verilmektedir.

MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI
Meslek eğitimine girebilmek için,
Lise veya dengi okul mezunu olmak,
- ÖSYS (Öğrenci, Seçme ve Yerleştirme Sistemi) Kılavuzunda belirtilen şartları taşımak.
Meslek Yüksekokulları ile Açıköğretim Önlisans Programlarının; Dikey Geçiş Sınavı (DGS) Kılavuzunda belirtilen bölümlerinden mezun olanlar, ÖSYM tarafından açılan Dikey Geçiş Sınavı’nda başarılı oldukları takdirde “Maden Mühendisliği” lisans programına dikey geçiş yapabilirler.

EĞİTİMİN SÜRESİ VE İÇERİĞİ
Mühendislik-mimarlık fakültelerinde, öğrenim süresi 4 yıldır.
Mesleğin eğitimi süresince mesleki dersler ağırlıklı alınmaktadır.

EĞİTİM SONUNDA ALINAN
BELGE-DİPLOMA
Meslek eğitimini başarıyla tamamlayanlara “Maden Mühendisliği” lisans diploması verilmektedir.
BURSA D 1.1 2014/I
MADEN MÜHENDİSİ

E- ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Maden mühendisliği alanı sürekli gelişim ve ilerleme gösterdiğinden, teknolojinin iyi izlenmesi gereklidir. İlerleyen teknolojik olanaklar ile yeni maden cevherlerinin ortaya çıkarılması söz konusu olmaktadır.
Meslekte, gereksinimden fazla eleman bulunduğundan, iş bulma olanakları fazla değildir. Yabancı dil ve bilgisayar bilgisine sahip olan elemanların iş bulma olanakları daha fazladır.
Meslek elemanları, maden arama ve çıkarma işlerini yapan yerli ve yabancı özel şirketlerde iş bulabildikleri gibi, Türkiye Kömür İşletmeleri, Etibank'a bağlı işletmeler, Maden Tetkik Arama Enstitüsü, Karayolları, Türkiye Demir-Çelik İşletmeleri, Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü, çimento fabrikaları gibi kuruluşlarda çalışabilirler.
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığınca onaylanan eğitim kurumlarından eğitim alıp, eğitim sonunda “Eğitim Katılma Belgesi” ile Bakanlıkça açılan İş Güvenliği Uzmanlığı Sınavında 70 ve üzeri puan alanlar İş Güvenliği Uzmanı Belgesi almaya hak kazanarak, İş Güvenliği Uzmanı olarak da çalışabilirler.

F- EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
EĞİTİM SÜRESİNCE
Öğrenciler, eğitimleri süresince, çeşitli kurum ve kuruluşlar tarafından sağlanan kredi ve burslardan faydalanma olanaklarına sahiptirler.

EĞİTİM SONRASI
Kamu kesiminde görev alan maden mühendisleri, Devlet Memurları Yasası hükümlerine göre maaş ve yan ödeme almaktadırlar. Ayrıca, teknik hizmet sınıfının hak kazandığı zam ve tazminatlardan yararlanırlar. Ortalama ücret, asgari ücretin 3-5 katı arasında değişmektedir.
Özel işyerlerinde kazanç, işverenle karşılıklı görüşme ile belirlenmektedir. Çalışma süresi ve deneyime göre ücretlerde değişiklik söz konusu olabilmektedir. Ücret ortalama olarak asgari ücretin 3-8 katı arasında değişmektedir.
BURSA E-F 1.1 2014/I
MADEN MÜHENDİSİ

G- MESLEKTE İLERLEME
MESLEKİ EĞİTİMDE İLERLEME
Lisans eğitiminden sonra yüksek lisans, doktora yapabilir, araştırma görevlisi olabilir ve akademik kariyer yapabilirler.

İŞ HAYATINDA İLERLEME
Çalıştıkları kurum ve kuruluşlarda; uzmanlık alanları, deneyimleri, kurum ve kuruluşların hizmetleri doğrultusunda yönetim kademelerinde yer alabilirler.

BENZER MESLEKLER
- Jeoloji mühendisi,
- Jeofizik mühendisi
- Petrol ve doğalgaz mühendisi,
- Metalürji mühendisi,
- Topograf,
- Maden teknikeri.
BURSA G 1.1 2014/I
MADEN MÜHENDİSİ
________________________________________________________
H- EK BİLGİLER
GÖREV
- İş organizasyonu yapar,
- Çevre koruma önlemleri alır,
- İş sağlığı ve güvenliğine ilişkin faaliyetleri uygular,
- Kalite Yönetim Sistemi kurallarına uygun çalışır,
- Mesleki gelişim faaliyetlerinde bulunur.
I- KAYNAKÇA
- Meslek elemanları
- ÖSYM Üniversiteler Yükseköğretim Programları ve Meslekler Rehberi-2000
- 30.06.2012 tarih ve 28339 sayılı Resmi Gazetede yayınlanan 6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu
- Meslek Danışma Komisyonu (MEDAK) Üyesi kuruluşlar
İ- AYRINTILI BİLGİ İÇİN
- İlgili eğitim kurumları,
- Türkiye İş Kurumu web sayfası www.iskur.gov.tr
- Ulusal Meslek Bilgi Sistemi http://mbs.meb.gov.tr/
- T.C. Ölçme Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığı” http://osym.gov.tr/
- Bünyesinde “Meslek Bilgi Merkezi” bulunan Çalışma ve İş Kurumu İl Müdürlükleri/Hizmet Merkezleri
Bu dosya; meslek seçme aşamasında olan gençleri bilgilendirme amaçlı olup, meslek mensupları, işyerleri, mesleğin eğitim yerleri ve meslek odalarından bilgi alınarak oluşturulmuştur.
BURSA H-I- 1.1 2014/I